Cabaran PJJ, Jururawat Tak Kecil Hati Ada Kata Gagal Jadi Ibu

Setiap ibu pastinya mencuba menjadi yang terbaik buat anak anak dan keluarganya. Namun pada yang sama  ibu juga harus bekerja membantu keperluan ekonomi keluarga.

Namun pada masa yang sama perlu menguruskan anak-anak yang masih kecil yang perlukan kasih sayang.

Bagaikan ditelan mati emak, diluah mati bapak, ibu yang bekerjaya terpaksa mendapatkan khidmat pengasuh untuk menjaganya anak ketika keluar pegi bekerja.

Lebih mencabar lagi apabila ada pasangan suami isteri yang terpaksa berpisah disebabkan perkahwinan perhubungan jarak jauh atau mudahnya dikenali sebagai PJJ.

LUAH RASA SYUKUR PENGASUH SANGAT BAIK DAN FAHAM KERJAYA KERJA SHIFT

Cabaran PJJ, Jururawat Tak Kecil Hati Ada Kata Gagal Jadi Ibu

Dapatkan My Qalam Elite Digital Perjuzuk Set dengan diskaun RM5 apabila anda menggunakan kod KELGST5 di sini 

ARTIKEL BERKAITAN: ‘Surat Beranak Bukti Adelia Anak Ibu..Tapi Adelia Tetap Cucu Patti Walaupun…..’ Kapsyen Ibu Buat Ramai Terhibur..

Tular baru-baru ini pengorbanan ibu, Syahirah Khalid, 29,  menyerahkan anak yang masih kecil kepada pengasuhnya yang berbangsa India yang dikenali sebagai Patti.

Apa yang meraih perhatian adalah, ibu berkenaan meluahkan rasa syukur dikurniakan pengasuh berkenaan yang baik hati dan sangat menyayangi anaknya

Lebih mengejutkan anaknya dikatakan amat manja dengan pengasuh berkenaan sehingga tidak mahu pulang ke rumah.

Namun, ada kata-kata yang tidak sedap dengar apabila ada yang mendakwa wanita berkenaan gagal menjadi ibu.

Hati mana yang tidak sebak apabila dikatakan sedemikian. Namun dia tidak cepat melatah sebaliknya meluahkan rasa beruntung mempunyai pengasuh yang baik.

“Ada yang kata apabila anak pun tak nak dengan saya maksudnya saya gagal sebagai ibu. Saya tak kecil hati, tak cemburu. Sebaliknya saya amat beruntung dapat pengasuh yang begitu baik.”

Perkongsian videonya mengenai pengasuh India berkenaan meraih 1.4 juta tontonan di TikTok dan dia akur menerima pelbagai komen netizen, termasuk kritikan negatif.

IKLAN

Artikel trending: Pada Usia 50 Tahun Azah Aziz ‘Maintain’ Cantik, Tak Buat Pembedahan, Makan Dua Sudu Nasi Je

RUPANYA PASANGAN PJJ 

Cabaran PJJ, Jururawat Tak Kecil Hati Ada Kata Gagal Jadi Ibu

Siapa sangka pernah memuatkan naik turun mencari pengasuh di instagram miliknya, rumahnya pengasuh yang dicari adalah jirannya sendiri.

Katanya rakan serumah memperkenalkannya dengan jiran sebelah berbangsa India yang sedia menjadi pengasuh kepada anak perempuannya.

Syahirah atau mesra disapa Araa merupakan jururawat yang menghadapi masalah mencari pengasuh yang sesuai lantaran kerjaya itu yang menuntut waktu kerja yang tidak menantu.

“Sebenarnya masa hamil lagi saya dah pening, mana nak cari pengasuh untuk jaga anak nanti. Ramai tak nak jaga sebab mereka tahu jururawat yang ada tiga syif dengan jadual kerja yang tidak menentu.”

Dalam pada itu, keadaan menjadi lebih sulit apabila dia dan suami PJJ (perhubungan jarak jauh).

“Saya bekerja di Pulau Pinang, setiap minggu balik berulang alik jumpa keluarga. Ada mohon pertukaran tempat bertugas, tapi masih menunggu.

IKLAN

Menurut jururawat itu, tiga lagi anaknya masing-masing berusia enam, tiga dan dua tahun bersama suaminya dan dijaga ibu mentua di Manjung Perak.

Manakala dia menyewa di sebuah pangsapuri di George Town, Pulau Pinang bersama anak bongsunya.

Katanya lagi, pengasuhnya yang mempunyai empat anak dan seorang cucu, amat memahami tugasnya sebagai jururawat apabila menyuruhnya berehat terlebih dahulu sebelum mengambil anak.

Aunty tu sendiri anggap anak saya macam cucu dia sendiri. Dia sangat memahami tugas saya sebagai jururawat.

“Kalau saya balik dari kerja, dia minta saya berehat dulu sebelum ambil anak. Lebih-lebih lagi kalau syif saya habis lewat malam atau double shift,” sambil menambah pengasuhnya mempunyai empat anak dan seorang cucu.”

Mengakui pada awalnya bimbang mengenai keserasian anaknya dengan pengasuh berkenaan yang berlainan bangsa. Namun segala urusannya dipermudahkannya apabila bayi tidak meragam.

“Pada awalnya bimbang juga dia boleh serasi ke dengan anak saya, dan saya juga tanya aunty tentang beberapa perkara memandangkan kami berlainan bangsa dan agama.

“Tapi saya tak sangka anak mudah serasi dengan aunty, dari menangis terus boleh diam.”

POSTING DI INSTAGRAM MENCARI PENGASUH

IKLAN

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Araa Vaniella (@araavaniella)

VIDEO DI TIKTOK TULAR

 

@araa_vaniella😪😪😪

♬ Che La Luna – Louis Prima with Sam Butera & The Witnesses

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Araa Vaniella (@araavaniella)

 

Cabaran PJJ, Jururawat Tak Kecil Hati Ada Kata Gagal Jadi Ibu

Sumber: mStar & araavaniella

Di Sebalik Populariti Kerjaya Sebagai “Mr. Pilot”.k

 

Nak tambah ilmu tentang penyusuan susu ibu, jom join webinar PERCUMA Ya, Aku Mampu Susukan Anak! secara ONLINE pada 29 Oktober 2022. Daftar nama anda di https://toko.ideaktiv.com/product/ya-aku-mampu-susukan-anak/
Cabaran PJJ, Jururawat Tak Kecil Hati Ada Kata Gagal Jadi Ibu

Nak macam-macam info? Klik channel Telegram KELUARGA  atau join keluargagader club

 

Cabaran PJJ, Jururawat Tak Kecil Hati Ada Kata Gagal Jadi Ibu