Bila sebut soal raya, semua perkara kalau boleh nak tukar serba baru. Nak cantik dan tampil menarik lagi jelita di pagi raya. Walaupun cantik bergaya, kebersihan diri dan soal kesihatan dalaman haruslah diselarikan.

Selain muka yang cantik, bersih dan mulus, soal penjagaan gigi juga harus diberikan keutamaan. Tak guna kalau rupa cantik dan kacak tetapi gigi tak putih dan bersih.

Pening kepala memikirkan produk dan jenama mana satu paling berkesan memutihkan gigi namun masih tidak berjaya. Apa kata anda cuba petua menggunakan bahan dari dapur ini. Soda bikarbonat adalah bahan mujarab untuk memutihkan gigi.

Ikut seperti yang disarankan oleh Fitriah Azman ni. Mujarab lagi berkesan.

Jadi kak El nak share la petua putihkan gigi dengan 2 bahan yang mudah didapati. Kak El dah cubaa. Terbukti keberkesannya okei! Gigi nampak bersih. Nafas pun segar. Korang kena cuba jugak tau.

BAHAN-BAHAN:
Soda bikarbonat
Jus lemon atau strawberi
Ubat gigi biasa

Caranya:
1. Letak soda bikarbonat dalam bekas.

Kredit Foto: Fitriah Azman

2. Perah lemon tadi ke dalam bekas yang dah diletak soda bikarbonat tadi.

3. Kacau dan sekatakan larutan tadi sehingga jadi paste macam ubat gigi. Campurkan sedikit air ye.

4. Gosok gigi seperti biasa. Biarkan selama 5 minit. Kemudian barulah berkumur macam biasa.

Cara ni takleh diamal selalu tau. Kang tadi kita dah campur perahan lemon kan. Kerap kerap guna nanti terhakis gigi kita kan.

IKLAN

Boleh tambah garam dan guna gel alovera dalam larutan tadi untuk kurangkan karang pada gigi.

 

IKLAN

Posted by Fitriah Azman on Tuesday, 10 October 2017


Punca Utama Gigi Kuning
Gigi yang kuning dan tidak putih bersih biasanya petanda gigi tidak sihat. Antara punca-punca masalah gigi kuning yang perlu anda ketahui adalah seperti di bawah ini. Sebaiknya elakkan semua perkara ini.

Minum Teh & Kopi
Minuman seperti teh dan kopi tergolong dalam penyebab masalah gigi menjadi kekuningan. Tidak hanya dua minuman ini, makanan seperti jeruk yang mengandungi pewarna juga menjadi penyebab gigi kuning. Elakkan.

Faktor Usia
Ramai yang tidak tahu bahawa warna gigi turut dipengaruhi oleh pembentukan tulang. Ini adalah kerana pembentukan tulang tersebut memiliki unsur genetik serta usia. Jadi, warna gigi pun turut dipengaruhi oleh dua faktor ini.

Rokok
Menghisap rokok sememangnya buat gigi jadi kuning. Kandungan nikotin dalam rokok menyebabkan ruang mulut menjadi asid. Nikotin ini akan melekat pada elemen gigi dan tertinggal pada dinding gigi. Inilah yang menyebabkan gigi bertukar warna.

Ubat-Ubatan
Selain kopi, teh dan rokok, ubat-ubatan seperti antibiotik juga mempunyai bahan yang bertindak membuat gigi bertukar warnanya.

Kredit: Fitriah Azman