Cara terbaik simpan daging korban dalam masa yang lama tapi kekal segar dan kualiti masih terjaga.

Ini tip yang dikongsikan oleh saudara Sazly tulih cara menyimpan dan nyahbeku daging korban dengan cara yang mudah.

Daging korban

PKP Fasa 1 dan 2 masih berjalan. Ibadah korban juga boleh dilaksanakan tetapi mengikut SOP yang telah ditetapkan. Jom baca sedikit perkongsian saya ini. Selamat menyambut Hari Raya Aidiladha PKP.

Sedikit perkongsian tentang daging korban.

1. Jangan masukkan terus daging bersama plastik yang tidak bersih terus ke peti sejuk.

2. Buang bendasing yang terlekat pada daging seperti daun pisang, pasir atau sepihan kayu.

3. Potong daging kepada bahagian lebih kecil dan dimasukkan ke dalam bekas plastik berpenutup mengikut kegunaan biasa di rumah.

4. Letak di bahagian sejukbeku yang suhunya sama atau kurang dari – 18°C. Ada juga petua yang mengatakan letak di bahagian chiller sebentar, sebelum terus di letak pada bahagian sejukbeku.

5. Asingkan simpanan daging dengan bahan makanan yang boleh dimakan terus (RTE) seperti ais krim supaya mengelakkan pencemaran silang berlaku.

Gambar hiasan

Satu lagi langkah yang perlu kita tahu sebelum memasak daging adalah proses nyahbeku.

Nyahbeku adalah proses pencairan bahan mentah. Tujuan nyahbeku adalah supaya ais pada bahagian dalam daging turut cair dan apabila proses memasak dijalankan, daging akan masak sekata.

Di sini saya kongsikan kaedah menyahbeku/thawing dengan cara yang betul.

IKLAN

3 kaedah menyahbeku/thawing yang selamat:

1. Chiller
Daging yang ingin dinyahbeku di keluarkan dari ruang sejukbeku dan letakkan di dalam chiller.
Pastikan letak daging berkenaan di dalam bekas dan letak di para paling bawah; ini dapat mengelakkan cairan ais atau darah mencemarkan makanan lain di dalam peti sejuk berkenaan

2. Aliran air
Setelah keluarkan daging dari ruang sejukbeku, daging diletakkan di dalam bekas (mangkuk, pinggan)
Kemudian, alirkan air pada suhu bilik ke atas bahan mentah berkenaan
Pastikan air berkenaan sentiasa mengalir bukan terendam di dalam air yang sama
Tempoh : maksima 2 jam

3.Microwave
Jika guna microwave, tekan setting defrost.

#foodsafetyfirst
#sazlytulihjer
#sazlyhalal

IKLAN

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club

Sedar tak sedar, bulan depan dah masuk bulan Ogos tau, bulan Kemerdekaan Malaysia!

Sebagai rakyat yang cintakan tanah air, mesti anda ada cara tersendiri nak eskpresikan rasa cinta dan bangga menjadi Anak Malaysia kan? Betul tak?!

Ehhh jangan cakap kat sini, simpan idea anda tu dan hantarkan kepada kami dengan menyertai Virtual Himpunan Saya Anak Malaysia!

Nak tahu caranya? Senang je! Layari je laman web  https://toko.ideaktiv.com/product/virtual-himpunan-saya-anak-malaysia/ , baca syarat kelayakan dan jangan lupa untuk berdaftar di sana ya! Sebarang soalan boleh ajukan di nombor yang tertera di poster.