Kehamilan bukan sahaja menyebabkan bakal ibu mengalami perubahan fizikal tetapi juga turut terkesan pada emosi mereka. Kenapa agaknya bila mengandung, kebanyakan ibu hamil akan mengalami perubahan emosi yang kadangkala sukar untuk difahami?

Itulah cabaran yang perlu dilalui oleh ibu waktu hamil. Bagaimana nak urus emosi yang bercampur aduk pelbagai rasa ketika hamil?

Penceramah bebas yang juga ibu kepada enam cahaya mata, Ustazah Fatimah Syarha berkongsi ilmu kepada para peserta webinar Aku Tak Serik Bersalin yang kebanyakannnya sedang hamil anak pertama.

Menurut Ustazah emosi yang gembira dan teruja bila tahu diri hamil boleh berubah tiba-tiba menjadi emosi lain yang negatif seperti sedih, risau, bimbang, takut dan bermacam lagi perasaan.

Justeru sebagai umat Islam dan hamba Allah yang mensyukuri atas kurniaan rezeki dariNya, ibu hamil perlu melakukan beberapa perkara untuk elakkan daripada emosi diri mengganggu fikiran.

1. Bersyukur

Ucap alhamdulillah tanda kesyukuran kepada Allah SWT kerana memberikan anugerah terhebat kehadiran zuriat dalam rahim ibu.

Siapa yang Allah bagi nikmat kepadanya berupa ahli keluarga, anak, harta dan dia ucapkan MashaAllah Lahawalawalaquwatai’llahbillahhila’zim maka dia akan dapati tiada bencana ke atas ahli keluarga, anak, harta kecuali maut.

2. Terima tiap sesuatu yang hebat akan ada cabaran

Situasi emosi jadi tidak stabil masa mengandung ini normal akibat perubahan horomon dalam badan. Pakar perubatan kata perubahan emosi biasa berlaku sepanjang 10 minggu pertama kehamilan bila masuk trimester kedua makin berkurangan.

3. Berjuang tangkis fikiran negatif

Semasa hamil juga akan banyak pemikiran negatif akan menguji ibu hamil. Contohnya aysik fikirkan fizikal anak dalam kandungan normal ke tak, cacat ke dan sebagainya.

Fikiran negatif datang serang, benda yang tak boleh kawal pun fikir, bila biarkan boleh rosakkan ibu. Untuk menangkis fikiran negatif ibu kena selalu baca Auzubillahiminaisyaitonirajim

Ibu kena buat pengurusan mental sendiri dahulu. Masukkan input-input positif contohnya zikir pagi petang yang Nabi SAW selalu amal untuk jaga mental, emosi & pemikiran.

Sentiasa minta perlindungan dr Allah SWT yang ada dalam al-matsurat sebagai amalan bacaan setiap pagi.

“Fikiran negatif tadi tak nak dia bertukar jadi lebih teruk maka cegah sebelum merawat dengan hunuskan senjata kita.

Masalah stress boleh menjadi overthinking sebelum melarat kepada anxiety dan akhirnya jika tidak dirawat boleh menjadi penyakit depression

Penyakit depression berlaku disebabkan tak diuruskan emosi yang tak stabil.
Stress kerap sangat tak elok. Ibu tak perlu stress pada benda yang tak blh dikawal.
Ibu kena disiplinkan minda, berhenti berfikir benda yang tak sepatutunya. Put your limit

Pesan Ustazah Fatimah, setiap malam maafkan diri kita, maafkan semua orang, maafkan suami, ibu bapa, anak-anak, majikan, pekerja dan berbuat baik dengan semua orang, sayang semua orang. Jangan cipta musuh.

Jangan biarkan stress itu berpanjangan dan terasa macam berat sangat terutama datang daripada cabaran-cabaran luar seperti urusan kerja, anak-anak, keluarga, kawan-kawan dan sebagainya.

Sentiasa minta perlindungan dari Allah dengan membaca doa

IKLAN

Allahumainni a’uzubika minnal hami wal hazani minnnal ajzi wal kasal

Maksudnya : Ya Allah aku berlindung kepadamu daripada hami (anxiety, overthinking perkara-perkara yang tak berlaku lagi) dan hazan (kesedihan yang berlaku sekarang)
minnnal ajzi wal kasal (mintak perlindugan Allah dari sikap malas)

4. Peka pada perubahan emosi diri kita

Perubahan emosid normal cuma kita takut ia menjejaskan aktiviti harian jadi tak normal sebab itu ibu kena cepat perasan perubahan diri ada tak tekanan perasaan yang melampau.

Cabaran ini semua orang boleh hadapi tak kira siapa. Tengok diri ada tak tanda-tanda kecelaruan emosi?

Adakah kita ni jenis letih berlebihan? Berbaring sepanjang hari ketika mengandung?
Selera makan makin kurang atau terlalu berlebihan?

Tengok pada corak tidur. Adakah air mata asyik keluar dan fikirkan tentang masalah je sepanjang masa?

Adakah kita kerap termenung, sedih sepanjang hari? Sehingga tak dapat jalankan rutin harian.
Adakah kita mudah marah, mudah rasa bersalah, mudah putus asa?

IKLAN

Itu tanda kecelaruan emosi

5. Berusaha beri hak pada diri sendiri

Bila ada perubahan emosi pastikan waktu tidur cukup, makan teratur, buat senaman berjalan kaki atau buat aktiviti yang menggembirakan kita. Kita kena beri hak pada diri sendiri.

6. Dapatkan sokongan sosial

Bila ada tanda-tanda kemurungan dan sudah berusaha DIY rawat diri sendiri tetapi tak mampu jadi ibu kena dapatkan rawatan daripada mereka yang pakar.

Ibu perlukan sokongan sosial. Perlu jumpa doktor
Ibu hamil jangan takut dengan kata-kata orang lain.
Kalau dirawat awal, InsyaAllah boleh sembuh.

Ini penting kerana emosi ibu waktu mengandung boleh mempengaruhi emosi anak yang lahir.

Pengaruhi Tumbesaran Anak

Menurut Ustazah Fatimah setiap anak ada variasi keunikan perangai dan tingkah laku mereka. Menurut kajian yang diterbitkan oleh Development & Psychology Pathology, pengalaman membabitkan 438 ibu dan bapa yang pertama kali.

Kemudian mereka kaji lagi selepas 14 bulan anak lahir untuk melihat apa berlaku.
Para penyelidik mendapati kesejahteraan pre-natal ibu pertama kali ada kaitan dengan tingkah laku kanak-kanak semasa umur dua tahun.

“Jika ibu ada masalah, kanak-kanak itu lebih mudah ada perasaan marah, hasad dengki.
Bila ibu dan bapa kurang bahagia atau ada konflik, kanak-kanak usia dua tahun ini lebih mudah menunjukkan masalah emosi, mudah takut, menangis, nak dekat dengan ibu, tak mudah nak sesuaikan dengan situsi baru masa post natal awal.

Ada kajian di United Kingdom mendapati wanita murung waktu hamil berpotensi 1.5 kali ganda akan ada anak yang cenderung ke arah kemurungan semasa remaja walaupun ada risiko genetik dan faktor lain-lain yang mempengaruhi,” jelas Ustazah Fatimah.

Ternyata kesan fisiologi ibu hamil boleh mempengaruhi perkembangan otak bayi.