Kalau kita amati mak ayah kita taklah bercinta sakan seperti anak muda zaman sekarang ni. Mereka tak pernah kenal siapa bakal suami dan isteri mereka, jauh sekali nak berdating tiap minggu. Tak macam kita sekarang.

Tapi kenapa mak ayah kita boleh kekal bahagia sampai sekarang, malah sweet pulak tu.

Tengok saja PM kita, Tun Dr Mahathir Mohamad dan isterinya Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali, sampai sekarang pun masih sweet. Contoh terbaik buat anak muda.

Nak tahu kenapa mak ayah kita bertahan kekal bahagia sampai sekarang? Ni pasangan muda kena ambil tahu. Buat bekalan ilmu untuk bahagia.

1. Lepas kahwin tak pergi bulan madu

Bila selesai majlis kahwin, tolak tepi hal berbulan madu tetapi kenalkan pasangan pada sanak suadara. Rapatkan hubungan silaturrahim.

Antara cara merapatkan hubungan pasangan pengantin baharu dengan keluarga adalah melalui amalan bergotong royong atau rewang ketika mengadakan kenduri perkahwinan. Pengantin wajib membasuh periuk belanga yang digunakan semasa majlis perkahwinannya!

2. Suami tolong buat kerja rumah

IKLAN

Cuba perhatikan bapa anda sendiri. Sangat santun orangnya. Rajin membantu isteri. Selepas isteri melahirkan, semua suami yang buat.

Jika melihat si isteri penat menguruskan rumahtangga, suami jangan berat tulang untuk membantu. Tolong jagakan anak juga sudah cukup membuatkan si isteri tersenyum

3. Isteri tahu tanggungjawab sendiri

Banyak kes penceraian disebabkan oleh isteri malas. Cuba lihat mak kita sendiri. Rajin dan tahu tanggungjawab sendiri. Suami balik kerja, anak-anak dah terurus.

Oleh itu, walaupun sibuk di pejabat, tanggungjawab sebagai isteri jangan diabaikan. Tidak salah jika ada pembantu, tetapi soal membancuh minuman untuk suami serta makan pakainya seharusnya tetap menjadi tanggungjawab isteri.

IKLAN

4. Tiada campur tangan ibu bapa

Ibu bapa tak perlu campur urusan rumah tangga anak, ini boleh jadi kes penceraian. Biarkan anak-anak menangani masalah rumahtangga mereka sebaik mungkin. Ibu bapa hanya boleh memberi nasihat apabila diminta.

5. Keburukan dalam rumah tangga jangan cerita pada orang

Biar kita susah tanggung sendiri, keburukan pasangan jangan diceritakan pada orang. Ini antara perkara penting jika nak jodoh panjang.Jangan sampai mendedahkan keburukan rumahtangga di laman muka buku!

IKLAN

6. Sedar diri

Suami adalah ketua rumah tangga, tapi tak boleh guna kuasa veto nak kawal isteri. Bimbang isteri memberontak. Isteri dicipta dari tulang rusuk suami. Marah macam mana pun, tempat isteri tetap di sisi suami.Isteri sewajarnya mendengar kata suami dan bertoleransi dalam hal rumahtangga.

7. Jangan Lebih 3 Hari

Kalau merajuk sekalipun dan tak bertegur sapa dengan pasangan, paling lama cuma 3 hari. Lebih dari itu, hubungan berada dalam tahap bahaya. Senyuman boleh dijadikan pembuka bicara untuk berbaik-baik semula.

8. Buang Ego

Ego merupakan racun dalam rumahtangga. Setiap konflik rumah tangga adalah untuk menguji kesabaran dan kesetian suami mahupun isteri. Suami mahupun isteri harus merendahkan ego dalam sesetengah perkara untuk kebaikan bersama.