Masak sardin tin, telur dadar, nasi panas memang ngam kan! Selalu keluarkan sardin dalam tin, terus masak ikut resipi sendiri nak tambah itu ini untuk hilangkan hanyir ikan itu.

Tapi pernah tak rasa nak buat sendiri je sardin tin tu? Haa yang mana teringin dan rajin nak buat sendiri sardin sebijik rasa macam dalam tin tu, boleh cuba resipi ni.

Rasa instant tapi sebenarnya air tangan sendiri tau! Barulah bebas bahan diproses, lebih sedap dan lebih sihat. Nak tahu buat macam mana, tengok bawah ini!

SARDIN HOMEMADE

Bahan-bahannya :-
1 kilo ikan sardin
4 biji bawang besar
4 ulas bawang merah kecik
4 ulas bawang putih
1/2 inci halia ~xyah letak banyak2
3 sudi besar cili kering blender
Sebiji tomato dadu
5 biji cili belah 2
4 sudu besar cili sos & sedikit sos tomato
1/2 tin tomato puree
Garam
2sudu besar gula
1 sudu besar sos tiram
2 cawan air ~ikut kepekatan
limau nipis 2 biji utk perap

Cara-caranya :-

1) Ikan dipotong ekor n kepala.. bersihkan…pastu perap 10 minit dgn 1/2sb garam n 2 biji limau nipis atau kasturi…dah perap basuh semula n toskan air…ketepikan…

2) Blender semua bawang dan halia dan sepotong dua tomato..tumis hingga wangi dalam minyak yg banyak sikit lebih kurang suku cawan

3) Dah garing n wangi masukkan cili blender dan tumis hingga betul2 garing n pecah minyak

4) Masukkan pati kiub…sos tiram…tomato puree…tomato potong…dan bahan lain kecuali air kacau lagi bagi sebati…rasa la masin manis n masamnya..kalau dah ok tambah 2 cawan air…xyah banyak2 sangat…kacau sebati…masuk ikan

5) tutup periuk tekanan n setkan masa dalam 80 minit lebih kurang…..tulang dah agak lembut

6) Bila dah cukup masa..lepaskan wap tekanan…ikut arahan pressure cooker masing2 la ye…kaknon guna periuk ajaib tu je…stir fry sikit dlm 2 minit bagi kuah pekat…sedia di hidangkan.

IKLAN

Sumber : Dapur MK

Mama tak marah anak, boleh ke? Kalau tak marah macam mana nak dengar kata? Jom ikuti perkongsian ini!

Nak tahu cara mudah uruskan kewangan keluarga? Semak sini!

IKLAN

Yang mana adik adik ada masalah mata, jangan takut bagitau ibu ayah ye, macam BK squad ni!

Tayang bahagia di social media, realiti ke fantasi? Nak tahu, jom tengok!

Sertai Webinar Keibubapaan PERCUMA anjuran Pa&Ma secara virtual yang menjemput speaker- speaker hebat dalam bidang keibubapaan termasuk Prof Madya Dr Nik Salida, Ibu Rose, Dr Ahmad Rostam, Puan Maryam Jamadi, Puan Azlina Roszly dan Irma Hasmie. Daftar nama di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-sayang-anak-ketat-ketat/