Daun kaduk, sekali pandang seakan-akan daun sireh. Pun begitu ramai juga sedia maklum keenakan rasa daun kaduk bila dibuat ulam. Malah jika mereka yang sering melancong ke Thailand, menu pembuka selera berasaskan daun kaduk atau dikenali sebagai Miang Kham pasti akan dimakan dan rugi kiranya jika tidak dijamah.

Pun begitu daun kaduk selain enak dimakan, hakikatnya mengandungi banyak khasiatnya dan petua lama juga ada menggunakan daun kaduk ini untuk tujuan perawatan dan penjagaan kesihatan.

Nak tahu detail, jom semak perkongsian daripada Aisyah Badar Bajrai ini.


Kenal tak daun apa ni. Ni bukan daun sireh tau. Korang jangan tersalah pulak. Ni la nama nya daun kaduk.

Siapa yang suka makan makanan Thailand miang kham mesti kenal daun kaduk ni kan. Daun kaduk ni bukan setakat sedap, tapi dia boleh turunkan kolestrol juga tau.

Jangan main-main dengan kolestrol tau. Ramai ingat kolestrol ni penyakit biasa tapi sebenarnya kolestrol ni salah satu penyakit yang boleh bagi kesan serious.

Kolestrol yang terlalu tinggi boleh menyebabkan masalah jantung,dan stroke. Sebab tu kita kena cegah dan jaga sebelum dia jadi lagi serious.

Petua kolestrol ni Aisyah belajar dari isteri sepupu Aisyah. Dia cerita masa dia konsisten minum air daun kaduk, bacaan kolestrol dia terus cun. Dia cuma konsisten minum air daun kaduk ni jek.

IKLAN

Ok jom tengok cara buat dia;

– 7 helai daun kaduk
– 500 ml air masak
– gula batu sikit kalau nak manis (agak-agak)

Caranya;
Didihkan air masak tadi dengan gula batu. Pastu masukkan daun kaduk dan tutup api. Minum masa suam. Amalkan minum sampai kolestrol turun.

IKLAN

Daun kaduk ni bukan setakat untuk kolestrol jek, tapi dia ada memacam khasiat juga;

– melegakan batuk dan kahak
– merawat sembelit
– sakit gigi
– demam malaria
– lemah dan sakit tulang
– melawaskan kencing
– melegakan selesema
– panau, bisul, kuku kena cagu ( tumbuk daun kaduk sampai hancur, lepastu sapu kat kawasan yang ada panau)
– bagus untuk masalah usus yang nipis
– bagus untuk penghadaman
– hilangkan senak perut
– keluarkan angin dalam perut
– mengurangkan keputihan

Kalau korang tak suka minum air rendam gini, nak makan ulam boleh, nak buat kerabu pun boleh. Janji makan

sumber : Aisyah Badar Bajrai via Sihat Cara Bajet (Tips & Petua Sihat Cantik)