Setiap pasangan yang berkahwin pastinya mahu ikatan perkahwinan yang dibina sentiasa bahagia dan berkekalan hingga ke syurga.

Namun mengekalkan kebahagiaan rumah tangga tidak semudah yang disangka. Ada yang bahagia dan ada juga kecundang.

Sebagai umat Islam, percaya kepada jodoh, ajal maut semuanya ditentu oleh Yang Maha Esa. Apa yang berlaku ada hikmah di sebalik setiap ujian yang kita lalui.

Instafamous, Farah Lee menerusi akaun Instagram miliknya berkongsi jawapan apabila ditanya soalan bagaimana menjelaskan kepada anak mengenai penceraian yang berlaku dalam keluarga.

Menurut Farah yang juga bekas isteri kepada pengacara Ally Iskandar, dia mengambil pendekatan berterus terang kepada anaknya bairpun anak masih kecil.

Q: Macam mana nak bagitau anak2 yang ibu bapa dia sebenarnya dah bercerai.?
FL: Dengan bagitahu anak2 yang ibu bapa dia sebenarnya dah bercerai.

Saya bercerai 10 hari selepas ulang tahun kedua Maream. Oleh kerana kami menjadikannya rasmi secara profesional di pengadilan, jadi saya mempunyai masa untuk mempersiapkan diri, begitu juga Maream.

Saya katakan kepadanya, ibu bapanya bercerai kerana masalah tertentu yang sama sekali tidak berkaitan dengannya. Keputusan itu tidak ada kaitan dengan kehadirannya, tingkah lakunya, atau hanya dia.

Bahawa kedua ibu bapanya telah berusaha keras dan ini adalah keputusan terbaik untuk kita semua. Itu tidak kira bentuk keluarganya; jarak; kedua ibu bapanya akan selalu menyayanginya.

Anda fikir pada usia dua tahun, dia akan faham.? Tidak, dia tidak.
Tetapi saya tetap memberitahunya, kerana ‘perceraian’ adalah sebahagian dari dirinya dan dia ada HAK untuk mengetahui mengenainya.

Sekarang, dia sudah faham, dia bahkan menjelaskan kepada anak-anak usianya apa maksud perceraian.

Penceraian itu teruk sebab kita anggap begitu

Perkataan ‘Perceraian’ itu teruk kerana ANDA menganggapnya teruk.
Oleh itu, anda berusaha keras untuk menyembunyikannya dari anak anda. Anda membuat alasan, membuat cerita, paling teruk anda berbohong – supaya anak anda tidak tahu bahawa ibu bapa tidak lagi bersama – kerana anda tidak tahu bila masa yang tepat untuk memberitahu mereka, kerana bagi anda perceraian itu buruk – – BETUL.?

Beritahu mereka segera – atau sebelumnya – lebih baik libatkan mereka dalam perbincangan anda jika anda belum memutuskannya sehingga mereka merasa disertakan.

Mereka mempunyai hak untuk mengetahui (terlibat) kerana mereka adalah BAHAGIAN KELUARGA, dan keputusan itu mempengaruhi bentuk keluarga mereka.
Perkara berlaku.
Cara terbaik untuk menghadapinya adalah dengan mengetahuinya, bukan sebaliknya.

Cruz Roja de Córdoba, Cordoba, Spain : 020119

Dalam pada itu netizen menyokong cara dan pandangan Farah Lee dengan penjelasan sebegitu agar anak mengetahui bahawa penceraian bukan sesuatu yang bad atau teruk.

Penceraian juga jadi asbab rezeki melimpah ruah.

IKLAN

Keluarga: Penceraian bukan bermakna tiada lagi bahagia. Ia pastinya ada sinar yang lebih indah. 

 

Sumber: FB FarahLee

ak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club

IKLAN

Sedar tak sedar, bulan depan dah masuk bulan Ogos tau, bulan Kemerdekaan Malaysia!

Sebagai rakyat yang cintakan tanah air, mesti anda ada cara tersendiri nak eskpresikan rasa cinta dan bangga menjadi Anak Malaysia kan? Betul tak?!

Ehhh jangan cakap kat sini, simpan idea anda tu dan hantarkan kepada kami dengan menyertai Virtual Himpunan Saya Anak Malaysia!

Nak tahu caranya? Senang je! Layari je laman web https://toko.ideaktiv.com/product/virtual-himpunan-saya-anak-malaysia/ , baca syarat kelayakan dan jangan lupa untuk berdaftar di sana ya!

Sebarang soalan boleh di http://www.wasap.my/60169647520