Tidak dinafikan jika salah makan, tentu mengakibatkan perut jadi sebu dan berangin. Tak selesa dibuatnya. Malah jika berlarutan boleh buat sakit kepala lah.

Bagi yang gemar makan pucuk ubi, boleh cuba petua ni untuk elak kena angin dan sakit kepala.

PETUA ELAK KENA ANGIN, SAKIT KEPALA

Tau tak, ada orang kan dia alah sangat makan pucuk ubi ni. Bila makan je mesti sakit kepala atau mudah kene serang angin, sampai sebu sebu.

Ni petua dari Mak kawan Ain sendiri. Dia memang tak boleh makan sebarangan memang mudah kene angin.

Kalau nak makan pucuk ubi ni pun, teringin nak makan pun dah kena angin.

Petua ni mak kawan Ain dapat dari orang tua tua yang ajar dia, lepas dah buat, kite dapat dah menikmati keenakkan pucuk ubi rebus nak buat ulam tu.

Caranya :

IKLAN

1. Masukkan sedikit je beras masa masa nak rebus pucuk ubi tu.

2. Rebus la sampai empuk lembut.

Nak rebus sekali batang boleh, taknak pun takpa ikut selera memasing. Sebab batang tu pun sedap bila dah rebus lama lama tau.

IKLAN

Tips ni pun boleh buat untuk nak masak apa apa makanan yang berangin contohnya nangka masak lemak tu. Pun boleh try petua yang sama.

Jadi mana yang hadapi masalah yang sama sakit angin tu boleh try petua ni, dah takda masalah lepastu kita nak menikmati sayur kampung ni nak buat ulam kan hehe.

Sebab Ain sendiri pun memang minat sangat dengan ulaman dan masakan kampung ni.

Kredit: Norain Naim