Siapa yang lahir 90-an dan ke bawah mesti pernah ada memori keluar dari sekolah beratur beli sengkuang calit depan sekolah, kan? Dapat pula sengkuang yang sejuk, lagi best!

Sejak-sejak tinggal sekolah, dah lama tak makan. Rindu pula jadinya! Apa kata kita buat sendiri je sosnya tu. Nak tak? Tak payah risau, mudah saja resipinya ikut cara Yatie Eimra ni. Boleh la nanti sambil makan dengan keluarga, ceritakan semula kisah-kisah zaman sekolah mak ayah waktu dulu-dulu. Mesti mereka suka!

Sengkuang Calit Sos Merah + Asam Boi

Tempoh hari encik suami request sengkuang calit sos merah macam zaman dulu².. Sekarang ni kan kebanyakkan resipi gunakan resipi kuah rojak, bukan sos merah.. Jujurnya saya ni takdelah suka sangat sengkuang calit. Zaman sekolah dulu saya hanya beli & makan sengkuang calit sos merah ni, kalau ditambah serbuk asam boi atas sengkuang tu (sebab makcik kantin jual sebelah² dengan jambu batu😆).

Since saya memang peminat asam boi, resipi sos merah ni saya ubah sikit gunakan asam boi😆. Kalau gunakan serbuk asam boi lagi sedap, tapi sebab takde, saya guna bahan yang ade kat rumah jer.. Pada saya, memang lagi syok la makan sebab masukkan terus asam boi dalam adunan sos tu. Makan dengan jambu batu pun rase mabeles sebab dah cukup masam, masin, manis & pedasnya😊. Sebenarnya resipi asal gunakan pes asam jawa. So sesiapa yang nak buat versi ori, gunakan jela asam jawa yer. Nak buat sos merah ni senang jer, cuma 5 jer bahan utama..

Bahan-bahannya :-

1 peket taucu (40gm)
2 sudu makan gula merah (kalau suka manis, boleh tambah 1 sudu makan gula pasir lagi)
1 sudu makan bijan ATAU minyak bijan (saya guna bijan hitam sebab tu jer yang ade😆)
2-3 sudu makan cili giling (ikut kepedasan yag korang suka)
200 ml air (1 cawan)
1 sudu makan tepung jagung dilarutkan dengan air sikit (optional)
1 sudu makan serbuk asam boi ATAU 3 biji asam boi (jika suka)

Hiasan:
Kacang tanah disangai & ditumbuk

Cara-caranya :-

1) Blend semua bahan kecuali bijan hingga lumat. Ketepikan.

2) Goreng bijan dengan sesudu minyak masak hingga kekuningan (Jika guna minyak bijan, boleh skip langkah ni). *Saya tak blend. Saya lenyek taucu dalam tapis jer.

IKLAN

P/s: Kalau takde serbuk asam boi, kena parut. Boleh jugak potong sikit isinya sebelum blend.

3) Masak bahan kisar & campuran minyak+bijan tadi dalam secawan air dengan api perlahan.

4) Setelah cili masak, barulah masukkan adunan tepung jagung. Masak hingga pekat sikit.

IKLAN

(kalau gunakan cili kisar homemade yang pekat, tak perlu tambah tepung jagung pun takpe

Bila dah sejuk, sos akan bertambah pekat

Sedap dimakan dengan sengkuang mahupun jambu batu. Sos merah yang dah siap boleh dapat 2½ bekas plastik kecik tu (bergantung gak banyak mane cili yang korang guna).

Bila nak makan, taburkan kacang & serbuk asam boi lagi ummphh.. (yang ni saya parutkan asam boi jer kat bahagian atas & tabur gula pasir halus sikit untuk imbangi rasa masam & masin asam boi)