Rindu yang paling sakit adalah rindu pada yang telah tiada. Itulah kata-kata yang sering diungkapkan apabila merindui mereka yang telah pergi buat selama-lamanya. Terutama sekali insan yang paling disayangi seperti ibu kita.

Dalam satu perkongsian baru-baru ini, PU Azman ada memuat naik luahan rasa mengenai arwah ibunya menerusi laman instagramnya.

 

Aku takut kehilangan, semua orang takut kehilangan.

Tapi bila Allah takdirkan sebuah kehilangan, rupanya Allah nak anugerahkan sebuah rasa.
RINDU. Rindu yang menyingkap kenangan.

Dalam pada itu, PU Azman turut berkongsi masakan kegemarannya yang sering dimasak oleh arwah ibu.

Masa Mak ada dulu, dia masakkan lauk kegemaranku. Masak lemak cili api tenggiri, sambal ikan selar dan sayur goreng tanpa seafood.

Sekarang ni akak yang selalu masakkan untuk aku. Persis masakan Mak.

Aku dibesarkan oleh beberapa wanita agung. Mak panggil aku adik. Kalau dia mengamok, dia panggil nama penuh.

Dulu kalau mak naik hantu, dia kejar aku dengan rotan. Aku cari meja. Berlari keliling meja. Akak akan back up.
Dulu kalau nak tinggalkan Mak masa nak balik rumah aku, Mak akan berdiri di muka pintu sambil lambai aku. Sampai hilang dari pandangan, dia masih berdiri dengan tenaga tuanya.

Sekarang ni Mak yang tinggalkan aku. Macam nak masuk dalam perut Mak balik. Taknak pergi ke mana-mana.

Tatkala melihat waniat lain seusia ibunya membuatkan dia kembali teringat dan rindu dengan ibunya.

Sekarang ni, kalau nampak wanita wanita tua, memang aku jatuh sayang, sebab teringat mak. Aku anggap mereka macam mak aku. 

Harapan aku tinggi. Nak jumpa mak di sana. Tapi tak tahulah ke mana Tuhan letak aku nanti. Tapi selagi masih hidup, aku cuba usaha terbaik untuk diri sendiri dan doa terbaik untuk mak.

Aku pun tak pasti Mak tahu ke tak yang kat tengkuk aku ada taik lalat.

Sekarang ni aku masih ada Abah. Mak jangan risau Mak, Abah takder awek lain,” Demikian perkongsian oleh PU Azman.

View this post on Instagram

Aku takut kehilangan, semua orang takut kehilangan. . Tapi bila Allah takdirkan sebuah kehilangan, rupanya Allah nak anugerahkan sebuah rasa. RINDU. Rindu yang menyingkap kenangan. . Masa Mak ada dulu, dia masakkan lauk kegemaranku. Masak lemak cili api tenggiri, sambal ikan selar dan sayur goreng tanpa seafood. . Sekarang ni akak yang selalu masakkan untuk aku. Persis masakan Mak. . Aku dibesarkan oleh beberapa wanita agung. Mak panggil aku adik. Kalau dia mengamok, dia panggil nama penuh. . Dulu kalau mak naik hantu, dia kejar aku dengan rotan. Aku cari meja. Berlari keliling meja. Akak akan back up. . Dulu kalau nak tinggalkan Mak masa nak balik rumah aku, Mak akan berdiri di muka pintu sambil lambai aku. Sampai hilang dari pandangan, dia masih berdiri dengan tenaga tuanya. . Sekarang ni Mak yang tinggalkan aku. Macam nak masuk dalam perut Mak balik. Taknak pergi ke mana-mana. . Sekarang ni, kalau nampak wanita wanita tua, memang aku jatuh sayang, sebab teringat mak. Aku anggap mereka macam mak aku. . Harapan aku tinggi. Nak jumpa mak di sana. Tapi tak tahulah ke mana Tuhan letak aku nanti. Tapi selagi masih hidup, aku cuba usaha terbaik untuk diri sendiri dan doa terbaik untuk mak. . Aku pun tak pasti Mak tahu ke tak yang kat tengkuk aku ada taik lalat. . Sekarang ni aku masih ada Abah. Mak jangan risau Mak, Abah takder awek lain. Tukang foto @zrq.zqn

A post shared by Azman Syah (@pu_azman) on

Pengikut PU Azman turut berkongsi pengalaman dan kenangan dengan yang tersayang menerusi perkongsian tersebut.

ciksal8897 Sedih… Rindu. Sy rindu kwn baik sy, anak sy, suami sy.. Sy hrp kt sana nnt sy jmpa semua. Cik man dh bt sy 😢

zana_dyg_zanariah Sebak baca. Wpun last ayat tu Ada unsur lucu. Tp paham apa yg tersirat. Tq cik man. Stiasa mgingatkan kmi yg kdg2 lupa.

jaja_mafuza88 Assalam ustaz..boleh x bg sy masakkan utk ustaz plak?..ehh..🙊🙊..ni kang ade yg sebok stalk aku comment kt cni..ciss..xleh tgk org senang sket..😒😏

siti_aswad875 Saya kehilangan arwah suami yg sgt baik..dlm usia yg muda Dan ank ank masih kecil…org yg merasa sj akn phm perasaan kehilangan ni..tp Allah ada Allah sayang💙

ashahussin Sedih nya ustaz kerana saya juga da tak da mak rindu mak

rosniabdkadir betul sangat😭😭 kalau dulu, ada tempat mengadu..
nak pegi keje call mak, otw pegi keje jln kem call mak, kat tempat keje tgh stress call mak, balik keje jln jem pun call mak lagi..rindunya tempat mengadu, kalau xcall mak rase xlengkap hidup sehari😭😭 tp Allah syg kan mak..mak pergi dulu..

shieralova Al Fatihah. Mmg sedih kehilangan org tua kita. Rindu yg xtrkata. Perginya abah sy tiada pengganti. Bila ada org tua serupa dgn abah. Tp terbatas utk kita. Xblh peluk xblh cium.hanya pengubat rindu sedikit. Btl lah ibu bapa tiada pengganti. Tp caption ustaz sy bca dri ats mula2 sedih. Smpi bwh trus ketawa. Main jiwa lah ustaz @pu_azman moga org tua kita tenang disana. Amiin🌷

nasuhahahahaha Alfatihah buat ibu kesayangan pu azman

ayu_mahmud_ Rindu yg paling sakit adalah rindu pada yang telah tiada

Disebalik rasa sebak dan luahan yang menyentuh hati itu, netizen sedikit terhibur dengan penghujung ayat dicoretkan PU Azman.

zana_dyg_zanariah Sebak baca. Wpun last ayat tu Ada unsur lucu. Tp paham apa yg tersirat. Tq cik man. Stiasa mgingatkan kmi yg kdg2 lupa.

qasehmanjeputeri_zainrose 😂😂😂😂Mata dh bgenang cik man😂😂Tp bila baca part last tersembur Nescafe sayaaaa😆😂😂😂Hahahahahahahahahahahahahahaha

mrs.nadya_norman Sedih da ayat atas.. tang xde awek lain .. terus gelak.. tang taik lalat lg laaa.. 🤦🏻‍♀️😆

kerana_aku_lah_ahmad_itu dah nak bergenang air mata..tetiba masuk part abah takde awek lain pecah rumah plak aku gelak😂

sarahmumtaz Nak tekeluar air mata, tiba2 termasuk balik air mata tu

haszra Baru nak fefeeling airmata tetiba xjdk bila baca part last 🤦🏼‍♀️

Sumber: IG pu_azman