Luahan kisah seorang ibu yang dikenali dengan Ummu Syirin di Fb berkongsi pengalaman bersama pembaca maya tentang anaknya yang merupakan autisme. Bebanan yang ditanggung ditambah pula dengan perniagaan yang jatuh menjunam, semua ini cukup memaksa diri dan seluruh keluarganya menjadi lebih kental kini.

Ayuh selami apa yang ingin dikongsikan olehnya agar memberi inspirasi dan kefahaman untuk keluarga yang lain jika berhadapan dengan situasi sebegitu.


My autisme angel….(SEVERE autisme)

Anak saya severe autisme…bru dijaga sepenuhnya semula oleh saya. Sebelum ni dijaga maid dan adik sy, tinggal dgn saya dan suami yg sibuk niaga(niat nak cri byk duit utk kos rawatan Syirin d luar negara setelah disahkan severe autisme d usia 4 tahun). kemudian bisnes kami jatuh dan kerana ada lg 4 anak lain Syirin dijaga dgn baik oleh keluarga mertua ketika umur 7-10 thn, byk doktor juga mereka dah p sana sini apoitment x putus.

Sebelum ni Syirin 2 tahun PDK dan 2 tahun d Nasom…belum ada perkembangan kerana dia tak mau ikut langsung aktiviti dan laporan pun smua x ok.Dalam kelas dia merengek hampir setiap hari dan mungkin kerana ini selalu sangat balik dgn lebam di dahi(minggu lepas 2 kali di dahi)…Pernah lebam kesan gigitan di belakang betis dan pelbagai kesan lebam lain.Ckgu ckp pelajar lain terganggu.Sambil tu sebulan sekali teraphy d hospital.

Masih berpampers,trkdg trmakan poo sndiri

Tak ckp langsung walau ada suara I.Q sgt rendah,mcm lg rendah dr budak umur setahun-kita rentangkan reben dia terus tak boleh lalu dah,bru skrg setelah seminggu amal 2 jenis suplement ni pndai ckt dah boleh alih kerusi penghadang pintu bilik dia dan angkat reben tinggi n langkah reben rendah.(nyesalnya x usaha dptkan dr awal) Adik2 Syirin pun terkejut, Syirin dah pandai sikit.Tempat simpan biskut pun dah pndai buka.

Sekarang dalam proses dilatih sepenuhnya oleh saya sendiri daripada panduan yang diberi pusat teraphy yang kami pergi.

IKLAN

Memang sangat susah kerana agak lambat mula. Jd pd yg ada anak autisme tak perlu tunggu byk duit bru nak p teraphy tak mampu seminggu 2 kali, p seminggu sekali, atau paling kurang sebulan sekali. PASTIKAN YANG ANDA BOLEH TENGOK DAN BELAJAR.

Pada mulanya saya nak fokus pd Syirin saja tetapi memandangkan kos teraphy agak tinggi pada kami, saya ambil upah menjahit smula. Doakan saya ya kawan2. Mudahan dapat usaha yang terbaik untuk Syirin walau agak terlambat. Sedang usaha nak beli beberapa peralatan teraphy. Ada yang dah order dari pakar teraphy.

IKLAN

Tips buat yang bertanya….saya pun tak pandai,cuma elak jd mcm saya lambat mula dgn serius kerana faktor kewangan-Pada mulanya hanya jumpa doktor dan tidak terus ke pusat teraphy.
1. Usaha sedaya upaya, jaga pemakanan, dapatkan suplement jika perlu
2. Jangan biasakan gadget walau dia menangis,cuba beraktiviti
3. Jangan bg anak duduk bentuk W-anak saya dah 10 tahun buat, mcm dia sakit bila kami nak betulkan
4. Jangan tunggu banyak duit baru nak bawa teraphy yang perlu, sekarang saya dah boking untuk next2 apoitment walau duit belum ada, saya yakin dapat sdiakan sebelum masa teraphy insya’Allah.
5. Anak saya tidak mahu pegang mainan dan tak mahu main apa2 sejak kecil, bw p tempat permainan mana2 pun dia akan merengek ja,,jadi ototnya agak keras dan ketat..
6. Video nampak mudah dan lancar tapi di sebaliknya berpeluh2 juga saya, walau hanya membantu pakar teraphy.
7. Mild autisme mungkin ok stakat p PDK atau Nasom tapi SEVERE autisme…ibu kena berkorban lebih, jika perlu juga bantu suami cri rezeki, usaha yg boleh buat dr rumah.

Yg baik dari Allah, yg tersilap dari kelemahan saya.

YA ALLAH…YAA RAHMAN….YA RAHIM…YA RAZZAK…YA FATTAH…YA ALIIM…

KAMI PERCAYA PADA JANJIMU, KERANA TAHU APA DI GENGGAMANMU.

sumber : Ummu Syirin via Aut