Memasak juga ada cabarannya yang tersendiri, jangan ingat walau sekadar sediakan menu ikan goreng ianya cukup mudah dilakukan.

Apatah lagi jika ikan yang digoreng itu adalah ikan keli. Memang akan ada aksi ‘berperang’, mengenakan tudung periuk sebagai perisai melindungi diri dari percikan minyak panas.

Pun begitu tahukah anda, ada petua dan tip boleh digunakan untuk atasi masalah ikan keli meletup ketika digoreng?

Ini sebagaimana yang dikongsikan oleh Aju Aminudin ini.

PETUA IKAN KELI TAK MELETUP SEMASA DIGORENG

Ramai orang yang suka makan ikan keli goreng. Tapi sebab tak sanggup nak ‘berperang’ dengan ikan tu yang asyik meletup masa digoreng di dalam kuali, jadi dilupakan je lah hasrat nak menggoreng ikan tu. Ataupun jalan selamat, beli je lauk yang dah siap dimasak, kan?

Meh sini Cikju nak bagi PETUA macam mana tak nak bagi ikan keli ni meletup ketika digoreng, dan sedap dimakan. Petua ni diturunkan oleh mak Cikju. Moga kita sama-sama dapat manfaatnya.

Bersihkan Darah Beku 

Mula-mula, ketika menyiang ikan keli, make sure kita buang darah beku yang terdapat pada leher ikan tu. Ramai yang terlepas pandang dan tak tau tentang ni.

Kalau nak tau di mana ada darah beku tu, ambil pisau, leretkan bawah rahang ikan yang keras tu, kelarkan di bahagian tu. Kita akan jumpa darah beku tu.

Buangkan. Itu untuk kebersihan je. Takde kena mengena pun dengan ikan yang meletup ketika digoreng tu . Tapi disebabkan ada yang tak tau tentang perkara ni, lebih baik kita bagi pencerahan sikit, ye.

Cuci Dengan Garam & Asam Keping

Kemudian, kelar ikan keli macam biasa. Basuh dengan garam dan asam. Sebaiknya guna garam kasar dan asam keping sebab asam keping membantu mengurangkan lendir ikan. Lepas cuci dengan asam garam, bilas dengan air paip, toskan.

Gaul Dengan Tepung

IKLAN

Ketika nak menggoreng, gaulkan ikan dengan garam kunyit macam biasa dan rahsia untuk ikan tak meletup semasa digoreng bermula di sini.

Tambahkan tepung jagung pada ikan keli sekadar menyalut ikan tu je. Disebabkan tak perasan tepung jagung dah habis masa buat kuih aritu, Cikju bantai je tepun kastard yang ada. Boleh je lah.

Panaskan minyak dalam kuali sehingga betul-betul panas, perlahankan api sekejap dan masukkan ikan keli satu persatu. Goreng sampai betul-betul garing. InsyaAllah ikan keli yang digoreng tak meletup.

Tak payah sampai kome nak pasang perisai bagai, kan. Rumah pun tak berkecah dengan minyak yang meletup-letup tu. Setakat meletup-letup manja tu biasa la. Goreng ikan kembung pun kadang-kadang meletup jugak. Ye dak? Haha.

IKLAN

Tengok kejadian ikan yang dah digoreng tu. Cantik je kan?

Hari ni Cikju masak Ikan Keli Masak Taucu. Nak resepi jugak ke? Tak payah le kot. Kome pun dah pandai kan? .

Okay, sekian sharing macam mana nak elakkan ikan keli meletup ketika digoreng. Tapi kalau meletup jugak, pandai-pandai le kome mengelak. Tak pun kome baca la apa-apa ayat atau doa yang patut ye.

Yang nak share tu dipersilakan je share ye. Semoga lepas ni kome dah tak takut nak menggoreng ikan keli lagi.

Sumber : Aju Aminudin

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club