Jika dah berkahwin, hubungan yang mesti ada dalam perkahwinan adalah saling melengkapi antara satu sama. Bukannya hanya seorang pasangan yang lakukan semua tapi dilakukan dengan bersama-sama.

Jika isteri selalu meminta tolong suami bukan mengada-ngada atau nak bermanja tapi nak memberitahu bahawa isteri sentiasa memerlukan suami dalam membina sebuah rumahtangga bahagia.

Cuba suami tak ada depan mata, tentu isteri boleh buat itu ini tanpa suami. Tapi jika nampak suami ada aje yang diminta tolong itu ini.

Jadi ini bermaknanya sikap isteri begini akan membuatkan suami rasa dirinya dihargai dan disayangi.

Sebagaimana perkongsian saudara Mohd Fhais Salim untuk kita renungkan agar dapat membina rumahtangga bahagia dan hidup harmoni.

Dari buat buat tak pandai ni la si suami akan rasa di hargai, di hormati dan di sayangi oleh isterinya.

Mohd Fhais Salim bersama isterinya.

Saya pelik, sepandai pandai isteri saya ni ada juga benda yang dia tak pandai buat.

1 – Dia pandai pandu kereta, pergi balik kerja boleh je pandu sendiri tapi bila sampai nak isi minyak, terus jadi tak pandai. Kita juga yang jadi tukang isi minyak.
2 – Dia boleh memasak, basuh pingan dan sapu sapu rumah semua tapi sampai tang buang sampah, “abg sampah dah penuh!” Setakat tu je dia pandai.
3 – Dia boleh je jaga anak sorang sorang. Mandi, makan, cebuk anak semua tak ada masalah tapi bila sampai anak bergaduh atau mengamuk “abg tolong tegur sikit budak budak ni”
4 – Dia boleh je terima kalau kita kurang layan dia, jarang gurau senda dengan dia tapi bila anak anak tak buat begitu dia cepat sentap. “Oh tang makan tidur semua cari mama, tang nak bermain cari papa!”
5 – Dia pandai je merancang. “Ok syg plan nak tanam bunga, deko rumah, buat langsir baru dan macam macam lagi la” tapi sampai tang bayar dia buat buat tak pandai.
6 – Bila anak anak cepat meragam, dia cepat je tahu apa xfaktor dia jadi begitu. Ni mesti tak cukup tidur, ni mesti dah bosan sangat, ni mesti nak main kat luar. Tapi bila sampai tang diri sendiri, “entah la, tak tahu kenapa syg rasa lemau je hari ni”
7 – Bila tang sediakan makanan dia jaguh. Rania suka makan ni, aisy suka makan ni, abg suka makan ni, semua dia sediakan. Tapi untuk diri sendiri, “abg tolong carikan …… syg teringin la nak makan”
Ini tuan puan, bukan tanda wanita tu tak pandai tapi yang sebenarnya wanita itu pandai ambil hati pasangannya.

Dari buat buat tak pandai ni la si suami akan rasa di hargai, di hormati dan di sayangi oleh isterinya.

IKLAN

Suami isteri saling melengkapi sesama bukan untuk melengkapi satu satu pihak sahaja. Okey!

Sumber: Mohd Fhais Salim

IKLAN

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club