Perkongsian daripada Ain Rozita ini cukup luar biasa. Setiap baris ayat yang ditulis, memberi kesan pada yang membacanya.  Apatah lagi buat kita bergelar isteri, dan khususnya suri rumah sepenuh masa.

Ayuh kita baca, agar dapat memberi inspirasi dan manfaat.


Bergantung sepenuhnya kepada suami??

Sehari dua ni..Lalu lalang di wal..l masing2 mengata..menyalahkan..Mempersenda……memperlekeh..

Masing masing lupa Allah kata “Kun fa yakun!”

Lupa kita manusia tak lepas dari salah tak kira salah apa..Lupa yang Allah cuma tengok akhir kita macamana..
Lupa yang dunia adalah kesukaran utk orang Islam. Lupa yang dunia adalah syurga untuk kafir

Maka..
Sana sini mula cuba “membukakan minda” SURI RUMAH sepenuh masa
Dengan kata2..jangan bergantung sepenuhnya pada suami!!!

Allahuakbar!!
Kebergantungan kita
Pengharapan kita..serahkan 100% pada Allah..Tolonglah..yakinlah Allah itu sebaik2 perancang..

Allah itu Maha Tahu lebih dari jangkaun kita manusia..Kita diciptakan tak ada apa daya dan kuasa pun!

Pesanan Khas Untuk Suri Rumah

Dah lama saya tak menulis
Tapi hari ini saya nak kongsikan kisah ini
Khas utk SURI RUMAH sepenuh masa..mcm saya suatu masa dulu..

Almarhum suami saya..
Ya..lelaki yang saya redhakan permergiannya selamanya..

Sejak saya berkahwin dengannya
Dia menjadikan saya seorang perempuan yang daripada pandai berdikari (saya anak sulong) terus jadi ‘bodo’ tak tau apa..
Dari saya ada kereta..boleh drive ke sana sini…Kawin je kereta bagi kat adik..
Suami hantar ke mana je..

Dari reti cuci baju..sidai baju..
Terus jadi buta tengok bakul baju kotor..
Tak bagi buat sarapan..
Tak pernah kisah pasal kereta..
Tak kisah nak tidur tutup lampu..
Tak kisah nak charge phone..
Tak kisah mop lantai..
Semua suami buat..
Sampai ada kata saya ibu tak reti jaga anak..

Sebab kat luar rumah ..semua orang nampak .Suami yang uruskan anak..
(Ahh tak kisahlah…!)

Allah pasti bagi dia syurga kerana kebaikannya itu..Saya yakin sebab syurga bukan percuma!

Buat Keputusan

Akhirnya saya berhenti kerja..
Ntah kenapa rasa nak sangat jadi suri rumah sepenuh masa
Nak sangat jadi ketua bidadari syurga yang dicemburui oleh Bidadari syurga..

Awalnya saya ragu2 juga..

Suami gaji tak sampai 3k pun waktu tu..
Tapi ayat dia hari-hari cakap
Rezeki Allah bagi..jangan risau…

Saya tak pernah terfikir kalau
Suami akan pergi selamanya..
Saya tak pernah fikir suami pergi tanpa apa2 pesan..
Saya tak pernah fikir kalau suami mati macamana saya dan anak!

Saat dia pergi, Saya masih tak fikir macamana nak hidup tanpa suami..
Saya cuma fikir..suami ok tak kat alam sana..

Macamana suami di alam kubur..
Dia takut gelap..kat sana gelap tak..
Hujan basah tak?

Jadi saya cuma tau usaha utk dia senang kat sana..Dia selamat dari azab kat sana..
Ya..saya sungguh2 utk itu..Semoga Allah terima bekalan kami utk dia..Ameenn…

Selepas 7 Hari Suami Dijemput Ilahi

Lps seminggu..Lepas semua beredar..baru saya fikir macamana nak hidup tanpa suami..

Dan saya ingat kata2nya..
Allah ada..rezeki Allah bagi..jangan risau..

Saya mula belajar bawa kereta..
Kelakar! 3x isi minyak..3x minyak tumpah2..orang tengok
Mungkin orang kata bodo..pedulilah..

Pump tayar? Terus plat..sampai rata..
Minta tolong orang..Allah adakan..doa jela..
Oh ya sampai hari ini saya tak reti lagi pump tyre..Kawan saya Ida tolong atau..
saya doa semoga ada org lain tgh pump saat saya nak pump tyre..Alhamdullilah..Allah memang ada utk doa kita hambaNya!

Dari kecik abah yg beli belanja dapur..
Mak jarang keluar..apa lagi kami kan?
Beli bawang? Beli ikan? Beli sayur? Ayam?

Lepas suami meninggal baru belajar..
Abah ajar beli bawang kat pasar Pt Markom tu ha..Ajar pilih kentang..

IKLAN

Saya tak akan pegang ikan kat pasar Kawan2 ajar pilih ikan!

Tapi lepas suami takde..
Eh eh boleh pulak pegang2 ikan ..pilih2..
Emm..Allah ada kan..doa lah Allah tolong kita..

Tentang duit

Oh ya bab duit..Masa suami meninggal..saya memang tak ada duit..
Sayakan tak kerja..Tapi Allah dah tetapkan rezeki setiap hambaNya kan..

So? Bergantung pada Allah ke bergantung pada suami?

Ok sebelum tu..apa saya buat masa ada suami?

Saya belajar buat roti..sebab suami suka makan roti . Malam2 time tengok bola kat tv..celup air kopi

Suami suka makan kuih talam..
Saya belajar..suami antakan ke kelas..

Time raya nak beli kuih berbalang2 ..mahai juga..Jadi saya belajar buat biskut raya..muai…

Saya belajar buat cheesecake..cheesetart sebab saya suka makan..
Cheese mahal..nak beli kuih2 ada cheese mana kami banyak duit..

Saya belajar buat kek..sebab fikir harijadi suami..hari jadi anak..Boleh buat sendiri..
Jimat..

IKLAN

Saya buat semua utk suami..utk anak..
Tak fikir pulak kalau suami tinggalkan kita…
Saya tak pernah sedia utk ditinggalkan pun..
Tak mungkin utk bersedia sebab saya tak berani pun utk fikir Di tinggalkan!

Apa saya buat lepas suami meninggal?

Saya buat roti..jual
Saya buat cheesecake..cheesetart.. jual..
Saya join kelas PJJ buat kuih yang yuran rm10, rm30..Saya jual..

Allah ada..yakin..Allah ada..
Suami pinjaman..sampai masa Allah ambil pulang atau Sampai masa orang ambil pula..

Jadi Kenangan

Seronok jadi suri rumah..
Tengahari call..tanya suami nak makan apa..Tak reti..google..cari resepi..
Sebelum maghrib dah siap masak..

Anak akan tanya ayah nak makan dulu atau nak mandi dulu..Kalau kata nak makan..dia yg akan sibuk2 senduk.nasi…
ahh indahnya kenangan…kalaula boleh diulang!!

Ptg atau mlm standby air panas siap2…
dengar bunyi kereta je.Cepat2 bancuh air..supaya air tak sejuk..

Akhirnya
Bila suami pergi saya tak rasa ralat..
Saya dah cuba jadi bidadari untuknya..
Tak mengeluh kelam kabut nak keje..nak masak..Nak kemas..

Setiap lepas solat boleh baca Quran..hadiahkan pada
Suami..supaya dia selalu dimudahkan urusan..Boleh solat dhuha sampai 12rakaat..

Cuma..saya rasa..saya patut ada masa lagi lama sebagai isteri Utk baiki diri utk jadi ketua bidadari..Tapi Allah lebih tau..tak apa..

Hari ke 2..saya memang menangis bila tengok  bakul baju kotor..
Ya saat itu saya tau..
Saya kena belajar buat semuanya..
Takapa Allah ada..
Sedih ..menangislah..
Air mata Itu nikmat Allah bagi juga..
Tapi berpada2

Sekadar Berpesan

Kawan2 suri rumah jangan takut..
Jangan buat sesuatu atas rasa takut kehilangan suami..
Buatlah sesuatu atas rasa utk kejar redha Allah..

Setiap yang berlaku itu ujian..
Dunia memang sifatnya sukar..
Sebab syurga bukan percuma!

Saat masih bergelar isteri..raihla pahala
sebab bila dia dah tiada..kau akan rindu semuanya..jangan kerana dunia dan wangnya kau hilang pahala
kau hilang indahnya nikmat rumah tangga..jangan kemudiannya kau menyesal atas apa alasan

Suami di ambil Tuhan atau di ambil orang…
Dua2 itu ujian..Rasa memang tak sama..tapi
syurga kan bukan percuma

kau untunglah kau dapat suami baik..
ya betul Alhamdullilah..
tapi semuanya mula dengan doa..
Doa senjata orang Islam..
asalkan kau sabar, istiqamah..
kalau bukan kat sini..kau akan dapat kat sanab berusahalahutk jadi ketua bidadari surgas. Selebihnya..serahkan pada Allah

Sumber : Ain Rozita