Sekarang ini memang musim batuk dan demam-demam sejak sekolah sudah mula dibuka. Anak-anak pula mudah berjangkit dengan kawan-kawan di sekolah. Sudah kerap sangat anak-anak dibawa ke klinik tapi masih lagi tidak ada tanda-tanda untuk pulih. Apa kata ibu-ibu cuba pula kaedah tradisional dan alami untuk merawat batuk berkahak ini.

Photo by Myriam Zilles on Unsplash

Melalui perkongsian ikon yang terkenal dengan pemakanan sihat, Dr Rizal Abu Bakar berkongsi di facebook miliknya kaedah tradisional yang boleh diamalkan untuk mengubati batuk berkahak ini iaitu dengan minum air teh bunga cengkih.

Berikut adalah cara-cara membuatnya.

Saya tengok ramai sangat orang. Kong kong bunyi. Teruk sangat. Nampak sangat gelema susah keluar. Degil.

Ada tak cara natural nak hilangkan gelema ni?

Oh mestilah ada.

Apa kata minum teh bunga cengkih. Boleh cari bahan bahan ni dulu.

  1. Setengah inci halia atau halia sebesar ibu jari.
  2. Satu batang kulit kayu manis
    Photo by Rens D on Unsplash
  3. Setengah sudu besar bunga cengkih
  4. Tiga mug air.
  5. Madu
    Photo by Benyamin Bohlouli on Unsplash
  6. Setengah biji lemon.

Cara Buat :

1.Panaskan air dan masukkan bahan 1-3.

2.Masak pada api sederhana. Bila mendidih, padamkan api. Guna penapis untuk tapis bahan.

IKLAN

3.Tuang ke dalam cawan. Masukkan madu secukup rasa. Perah lemon. Minum.

Senang saja kan. Apa kata cuba. Mulut pun tak berbau dah. Kalau habis buat lagi. Gitu.

Sumber :  #DrRizal

Moga perkongsian Dr Rizal ini memberi manfaat buat mereka yang mengalami masalah ini. Setiap penyakit ada ubatnya kecuali mati maka tidak salah untuk mencuba dan berikhtiar

IKLAN

Webinar Aku Tak Serik Bersalin merupakan webinar kehamilan dianjurkan untuk para ibu hamil yang menanti kelahiran cahaya mata. Membariskan ramai speaker-speaker hebat yang terdiri daripada pakar dalam bidang masing-masing. Antaranya Dr Maiza Tusimin, Dr Siti Sarah Aishah, Dr Tengku Puteri Zainab, Ustazah Fatimah Syarha, Encik Fhais Salim dan selebriti Ezzaty Abdullah. Jom daftar secara percuma di SINI!

Nak macam-macam info? Klik channel Telegram KELUARGA  atau join keluargagader club