Meraikan selera anak-anak ketika hari raya ini dengan rasa kek coklat keju yang digemari ramai, tentunya akan membuatkan anak-anak berselera menikmatinya. Untuk menyediakannya juga tidaklah susah dan bolehlah menggunakan resipi yang dikongsikan oleh Eiza Musa ini.

Katanya kek yang dimasak dari air tangannya sendiri itu tidak memerlukan kepakaran untuk hasilkan kek bercorak yang nampak enak dimakan. Semuanya cukup mudah.

Ini perkongsiannya.

COKLAT MOIST CHEESE ni bukan ciplak hak orang lain.. dulang sis beli kat eco sebagai bukti.. nak bagi lagi kuat bukti sis yang masak. sis share resepi sekali..

Resepi Coklat moist cheese..

Telur – 2biji gred A @ B
Kalau gred C guna 3 biji
½ cawan gula
1sudu kecil esen vanila
Pukul bahan ni sampai kembang.Bila dah kembang, letak
½ cawan susu cair
½ cawan susu pekat
½ cawan minyak
2 sudu besar air panas
Kaup rata je bahan ni sampai sebati. Bila dah sebati letak.
tepung 1 cawan
½ cawan serbuk koko
1sudu kecil soda bikarbonat
1sudu kecil baking powder
( ayak dulu )
Kaup balik semua ni bagi sebati je. Bila sudah sebati letak dalam loyang.

IKLAN

Bahan cheese ;
Cheese tu sebenarnya sikit je. Lebih buat kek haritu. Tak tau barapa gram. So boleh je letak angaran dalam 50gram cheese. Tepung 2 sudu besar.. susu cair 1 sudu.. susu pekat 1sudu.. pukul sampai cheese jadi warna putih ( kembang )
+ kalau nak banyak cheese, buat je adunan cheese ni 2x ganda.. step tetap sama..

bila dah siap. Letak je atas adunan coklat tadi. Cheese tu memang akan tenggelam masa letak. Tapi jangan risau. Nanti masa masak dia akan naik ke atas sendiri. Takda buat corak pon. Letak cheese tu then kacau-kacau je guna garfu.. biar buruk janji sedap.. kann
kukus 45minit @ sehingga masak.. siap

IKLAN

 

sumber : Eiza Musa via MAHN

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club