Baru-baru ini kita dikejutkan dengan video kes buli pelajar di sebuah sekolah asrama penuh yang dilakukan secara berkumpulan.

Lebih menyedihkan perlakuan itu dilakukan oleh sebuah sekolah elit yang terkenal dengan pelajar yang mempunyai kelulusan akademik yang cemerlang.

Namun siapa sangka, kejadian tidak bermoral ini berlaku dikalangan pelajar yang dikatakan pintar.

Rentetan daripada itu pelbagai luahan dan pengalaman yang dikongsi oleh para netizen yang mengikuti kisah itu.

Begitu juga dengan perkongsian oleh saudara Sharimi Shaharudin

yang mendedahkan anak buahnya turut mengalami situasi yang sama. Malah telah bertukar ke sekolah biasa. Lebih manis pelajar berkenaan tetap berjaya melanjutkan pelajaran biarpun mengikuti pembelajaran di sekolah biasa.

Kes buli memaksa pelajar bertukar sekolah biasa.

Anak sedara aku berhenti MRSM Sultan Azlan Shah Kuala Kangsar, masa tingkatan 1, baru beberapa bulan sekolah kerana kes BULI.

Dan berapa hari lepas, viral kes buli di MRSM yang sama. Lepas anak sedara aku berhenti di MRSM nie, sambung balik di SMK Clifford, dan alhamdulilah cermelang SPM, kini sambung belajar di Matrikulasi Gopeng. Sekolah Clifford, sekolah aku tu..haha..

Boleh jer berjaya di sekolah harian biasa jika ada kemahuan. Alhamdulillah.

Yang aku nak cerita, awal masa dia nak stop tu, ada juga rasa kecewa, sebab bukan mudah nak masuk sbp. Tapi hari demi hari kena buli, sampai ke benda tajam…ape ke heynye.

Apa kata cikgunya?

Biasalah budak budak…
Kene belajar jadi kuat…

IKLAN

Nak report kita dah report…nak jaga nama baik punya pasal…1 tindakan pun tarak…

Bagus sangat viral nie…kasi ajar sikit..

Saman jer..tuntut ganti rugi..

Tak yah bagi peluang, buang masa simpan pembuli. Budaya bongok yang dikekalkan. Duk asrama jer kene buli… Ada abg besar, abg kawasan. Bila dah jadi macam nie…minta maaf, minta maaf…kecik jadi pembuli…besar jadi pembunuh…elok la tu…

IKLAN

Kita nie lahirkan pemimpin ke, atau penjenayah? Orang nak kata lembik, tapi takkan nak tunggu sampai hilang nyawa, baru nak ambik tindakan?

Ya, ada banyak kelebihan masuk sbp, tapi bila melibatkan nyawa nie, pihak atasan tolonglah beri perhatian. Warden kat mana? Barisan guru hebat di mana? PIBG?

Buli nie yang kita nampak kena rakam tu jer, yang tak rakam banyak lagi. Janganlah ada mindset, tak asrama lah kalau tak ragging. Oiii nie dah nak masuk 2022, tinggikan sikit akal pemikiran tu…

Sedih aku melihat, pandai dah pandai…tp bodoh juga si pembuli nie…

KATAKAN TIDAK UNTUK MEMBULI.

Sumber: Sharimi Shaharudin