Lepas guna bekas pengisar atau blender, perasan tak ia akan meninggalkan bau cili atau bawang selepas digunakan, betul tak? Selain dua bahan itu, kesan kunyit juga turut melekat pada bekas pengisar kat dapur tu kan. Jadi, bagaimana cara nak hilangkannya? Senang je jom cuba tip yang dikongsikan ini.

.

Tip blender..

Saya ada 1 je jag blender. inilah jag untuk blend bawang / cili / blend air buah / blend adunan kek jugak.

Dan setiap kali lepas guna, saya akan cuci dengan soda bikarbonat + garam + sabun pencuci pinggan. blendkan semua bahan ni. cuci bersih.

Segala bau semua hilang ye. Dan garam tu jugak befungsi untuk menajamkan lagi pisau blender tu.

Ada yang buat macam saya jugak tak ?

.

IKLAN

Edited :
Garam tu garam kasar ye.
Soda bikarbonat, soda yang kita guna buat masak tu.

IKLAN

Sukatan : 2 sudu soda bikarbonat + 2 sudu garam kasar + pencuci pinggan ( ni agak2 je ) + air 2 cawan

Air blend tu nanti saya akan guna untuk cuci pinggan mangkuk. dan hasilnye pinggan mangkuk akan lebih bersih.

Kredit: Dapur Ibu