Mungkin ada di antara kita sering sahaja membeli kabel telefon disebabkan betapa cepatnya ia rosak.

Adakah kualiti produk yang dibeli kurang bermutu atau cara penggunaan kita yang salah hingga menyebabkan kabel yang dibeli cepat sangat rosaknya. Persoalan ini ingin juga difahami,  agar kita dapat pastikan kabel yang diguna dapat bertahan bertahun-tahun lamanya.

Melalui perkongsian seorang penjual kabel telefon di dalam fbnya,  diharapkan ianya dapat memberi info berguna untuk semua.

Ikuti perkongsiannya.  

Baru-baru ni abg syah sempat berborak dengan sorang brader John ni . Dia datang sebab nak beli kabel ORI .

Dia kata , ‘Saya tak pernah pakai kabel cap ayam . Semua kabel ORI yang saya pakai mesti tahan 2 3 tahun’ .

Abg syah pon usha lah brader ni . Nak tahu jugak apa rahsia dia amalkan sampai boleh tahan 2 3 tahun . Biasa setahun lebih kabel dah jahanam.

Korang nak tahu tak? Ok jom baca sampai habis!

1) JANGAN GULUNG

+ Brader John kata dia tak pernah gulung kabel . Dia akan letak kabel dekat satu tempat saja .

IKLAN

2) JANGAN LIPAT

+ Korang mesti pakai power bank betul? Bila letak power bank dalam beg mesti kabel tergulng sekali dalam beg tu betul?

+ So makin kerap korang lipat , makin cepat lah kabel tu jahanam!

IKLAN

3) PASANG DAN CABUT PEGANG DEKAT ‘KEPALA’ KABEL .

+ Ni kesilapan ramai orang buat . Bila korang terlalu kerap tarik dekat bahagian yang salah sebab tu senang sangat rosak .

+ Tolong tarik dekat bahagian ‘Kepala’ sahaja . Jangan tarik dekat kabel .

sumber:iKlinic