Rezeki ini boleh kita jemput dengan melakukan pelbagai amalan yang disarankan oleh Islam. Ikuti perkongsian oleh Mohamad Arymin semoga ilmu ini bermanfaat bersama untuk kesejahteraan keluarga.

Amalkan 4  perkara di bawah ini dalam kehidupa, InshaaAllah kita semua akan mendapat hasil yang sangat dasyat!

𝟰 𝗟𝗮𝗻𝗴𝗸𝗮𝗵 𝗠𝘂𝗱𝗮𝗵 𝗨𝗻𝘁𝘂𝗸 𝗠𝗲𝗻𝗷𝗮𝗱𝗶 𝗠𝗮𝗴𝗻𝗲𝘁 𝗥𝗲𝘇𝗲𝗸𝗶

Rezeki ni sebenarnya datang dalam pelbagai bentuk yang anda tak sedari.Kerja yang bagus, badan yang sihat, keluarga yang bahagia dan lain-lain lagi.Cuma yang selalunya orang nampak adalah rezeki dalam berbentuk wang ringgit.

Ya, wang ringgit.Kertas yang bertulis angka 10, 20, 50 tu.

“Aku dah kerja sungguh-sungguh, kenapa gaji masih tak cukup, hidup miskin, hujung bulan makan meggi?”

“Aku dah belajar sampai PhD, kenapa sampai sekarang belum dapat pekerjaan setara dengan kelulusan.Terpaksalah jadi Abang Delivery”

“Aku bukan tak cantik/hensem, kenapa belum bertemu jodoh lagi.Kawan-kawan semua dah berumah tangga, beranak pinak”

Haaa…Mesti korang pernah ada pemikiran macam kat atas tu bukan? Jangan risau, Abam pun pernah berfikir sedemikian.Biasalah, manusia ni suka mengeluh.

Sedar tak sedar, rezeki sebenarnya makin menjauh bila anda bersikap begitu.Makin mengeluh, makin susah rezeki nak datang.

Jadi, untuk menjadi seorang Magnet Rezeki yang kuat, anda kenalah berubah.Mudah saja, anda kena ikuti 4 langkah di bawah ni.

1. 𝐌𝐨𝐡𝐨𝐧 𝐊𝐞𝐚𝐦𝐩𝐮𝐧𝐚𝐧 (𝐈𝐬𝐭𝐢𝐠𝐡𝐟𝐚𝐫)

Rezeki tu seperti air bah yang besar di atas bukit yang tinggi dan kita berada di bawahnya.Bila air bah tersebut turun (rezeki), maka semua mahkluk di bawahnya akan terkena, kecuali mereka yang ada PERISAI.

PERISAI inilah yang menghalang air tersebut terkena kepada kita.

Dalam bahasa mudah, Perisai Rezeki ini adalah dosa-dosa yang kita pernah lakukan,baik dosa kecil mahupun dosa besar.

Jadi, jika anda nak rezeki yang lebat dan banyak.Anda kenalah buka perisai tersebut terlebih dahulu, iaitu caranya dengan memperbanyakkan Istighfar setiap hari.

Beristighfarlah sebanyak mungkin, memohon keampunan agar dosa tersebut diampunkan.Sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun.In sha allah, saat perisai sudah dibuka maka rezeki akan datang selebat air hujan.

2. 𝐔𝐛𝐚𝐡 𝐏𝐞𝐦𝐢𝐤𝐢𝐫𝐚𝐧 (𝐒𝐞𝐧𝐭𝐢𝐚𝐬𝐚 𝐏𝐨𝐬𝐢𝐭𝐢𝐟)

Hidup kita sekarang adalah projeksi dari akal fikiran, ini dipanggil Law Of Projection.Minda kita ni sangat hebat dan jika anda gagal untuk mengawal minda, minda akan mengawal anda.

Jadi, untuk menjadi magnet rezeki.Anda kena ubah pemikiran supaya sentiasa berfikiran positif.Fikir yang baik-baik sahaja setiap hari walaupun pelbagai dugaan berlaku.

Jika nak kaya, selalu fikir untuk kaya.Jika nak berjaya, selalu fikir untuk berjaya.Jika nak bahagia, selalu fikir untuk bahagia

Mana mungkin kejayaan akan datang jika sikap anda sentiasa berfikiran negatif.Lihat saja mereka yang sudah berjaya hari ni seperti Bill Gates, Robert Kiyosaki dan ramai lagi, salah satu persamaan mereka adalah sentiasa berfikiran positif.

3. 𝐉𝐚𝐠𝐚 𝐏𝐞𝐫𝐜𝐚𝐤𝐚𝐩𝐚𝐧 𝐊𝐢𝐭𝐚

Word has Power, setuju? Sudah banyak kajian dibuat oleh Saintis yang membuktikan setiap perkataan ada energi yang tersendiri samada positif atau negatif.

IKLAN

Apa yang kita cakap, sebut, dan fikir, itu semua adalah doa.Setiap doa pula akan dikabulkan oleh Allah S.W.T, baik yang positif atau negatif.Jadi berhati-hati bila melontarkan sesuatu perkataan samada ditulis, difikir, dan juga percakapan.

Berlatih untuk disiplin diri, cepat-cepat tukar perkataan negatif sebelum terucap.Misalnya, miskin ditukar kepada belum kaya.Sakit ditukar kurang sihat.Susah ditukar kepada tidak mudah.

Malah, jika sebelum ni selalu guna perkataan berenergi rendah maka tukar kepada perkataan berenergi lebih tinggi.Contohnya…

𝐁𝐚𝐠𝐮𝐬 ➡️ 𝐇𝐞𝐛𝐚𝐭 ➡️ 𝐋𝐮𝐚𝐫 𝐁𝐢𝐚𝐬𝐚 𝐇𝐞𝐛𝐚𝐭 ➡️ 𝐃𝐚𝐬𝐲𝐚𝐭.

Maka, anda kena tulis yang baik-baik, fikir yang baik-baik, cakap yang baik-baik sahaja tau setiap hari.

Elakkan juga berkata perkara yang tidak baik kepada orang lain.Ingat, satu jari menunjuk kepada orang, 4 jari pula berbalik kepada kita.

Kata dekat orang lain miskin, maka tak mustahil anda akan berganda-ganda jadi miskin nanti.Kata dekat orang lain Kaya Berjaya, maka in sha allah anda pun turut kaya dan berjaya.

4. 𝐌𝐨𝐡𝐨𝐧 𝐏𝐞𝐭𝐮𝐧𝐣𝐮𝐤 𝐝𝐚𝐫𝐢 𝐀𝐥-𝐐𝐮𝐫𝐚𝐧

Selesaikan permasalahan di minda dan sentiasa kawal emosi supaya kekal tenang.Ini adalah langkah yang ke 4.

IKLAN

Selalunya bila ada sesuatu persoalan atau masalah, emosi kita akan menjadi tidak stabil bukan?

Risau, stress, marah malah sedih memikirkan persoalan tersebut.Perkara ini tak elok untuk anda kerana ia membawa energi yang sangat-sangat negatif.

Jalan paling mudah bila ada persoalan atau masalah, anda mesti tanya Google. Asal ada internet, terus taip dan keluar jawapan.Dunia dah maju kot!

Haaa..tapi anda lupa yang tak semua benda Google boleh jawab.Namun, In sha allah Al-Quran pasti boleh.

Jadi mohonlah petunjuk dan jawapan kepada setiap masalah anda berpandukan kalam suci ini.

Berwudhuklah dan ambil Al-Quran.Letakkan di dada lalu ceritakanlah masalah atau persoalan anda.Cerita sungguh-sungguh, ikhlas dari hati seorang hambaNya kepada Yang Maha Berkuasa.

Buka Al-Quran perlahan-lahan secara rawak dan bacalah ayat pertama yang anda nampak.Fahami maksud ayat tersebut, jika tidak pandai maka mintalah penjelasan dari Ustaz atau dari mereka yang lebih arif.Huraian dan terjemahan mereka lebih terperinci.

In sha allah, jawapannya pasti ada cuma anda kena cari.Bila dah dapat jawapan, kita pun akan jadi makin tenang dan emosi makin stabil.Maka mudahlah untuk fokus tentang apa yang perlu dilakukan seterusnya.

Bak kata Tuan Nasrullah, “ walau apapun terjadi, kamu Bismillah aja dan jalan terus”.
.
********

Surah At-Talaq, Ayat 2-3

“Barangsiapa Bertaqwa kepada Allah, maka Allah akan menunjukkan kepadanya jalan keluar dari kesusahan, dan diberikanNya rezeki dari jalan yang tak disangka-sangka, dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya”

Sebelum ini kita sibuk kerja siang malam mencari rezeki.Tapi, hubungan dengan Pemberi Rezeki iaitu Allah s.w.t tak pernah kita jaga.Makin hari makin menjauh.Maka, rapatkanlah sebab masih belum terlambat 😁.

Ada 101 langkah sebenarnya untuk menjadi Magnet Rezeki ni, tapi Abam hanya kongsikan 4 dahulu.Semoga Bermanfaat, jangan Lupa #Like dan #Share agar lebih ramai yang tahu okay 👌.

Terima Kasih sudi baca