Boleh dikatakan setiap ruang dapur akan ada banyak perkakasan memasak seperti kuali, periuk, pinggan mangkuk dan sebagainya. Jika tidak diurus dengan baik ruang dapur akan nampak berserabut.

Lantaran itu, adanya almari atau kabinet dapur sangat-sangat membantu untuk dijadikan ruang storan yang praktikal.

Andai kata anda ingin menambah almari kabinet dapur selain membeli perabot baharu, anda juga boleh membeli di kedai perabot terpakai. Ini kerana harganya jauh lebih murah. Bahkan untuk anda lakukan tranformasi almari tersebut juga sangat murah.

Ini sebagaimana perkongsian Puan Diera Abdullah, hanya bermodalkan RM38, almari kabinetnya terus bertukar ‘wajah’ nampak baharu dan berseri. Nak tahu lanjut, ini perkongsiannya.

Sebabkan rumah tak ada cabinet lagi. Memang nak belilah almari baru macam ini. Kedai perabot pun dah buka. Senang la nak pergi tengok-tengok dahulu. Tengah Scroll fb terjumpa pula page Perabot Terpakai Senawang jual lemari ni.

Ya ampun harga pun murah, kalu beli baru ada dalam 2 3 kali ganda jugalah harganya. Kita bukan kedekut tapi minat dengan nilai hasil kerja kita sendiri. Kalau beli baru sudah terang lagi berusuluh memang suami tak bagi cat-cat macam ini. Mesti sayang nak bagi buat macam tu. Masa ditunggu sudah tiba. Suami pula tak ada 2-3 hari ini. Apa lagi terus on.

Jadi ini barang-barang yang dibeli untuk lakukan makeover almari kabinet.

NIPPON GLOSS PAINT (Hardware)RM23.00 -(BELI di sini)
Berus (Mr.Diy) Rm3.50 -(BELI di sini)
Berus lukisan (99 Speedmart) Rm2.50 -(BELI di sini)
Gold paint (Hardware) Rm9.00 (BELI di sini)
Total : RM38.00

Langkah demi langkah

1.Mula-mula sampai kat rumah lap bersih-bersih habuk dengan wipe tissue. Lap kering. Lap dengan minyak masak nipis-nipis.

2.Kemudian lap semula dengan tuala kering. Ini petua orang tua-tua dulu. Masa kecil-kecik tiap tahun nak raya kena bersihkan perabot dengan minyak. Buat masa sekarang almari ni dalam Condition 8/10. Kayu pun kualiti baik. Alhamdullilah rezeki.

3. Ini pilihan cat yang digunakan dan kemudian projek mengecat pun bermula.  Jangan lupa lekatkan dengan plastik sampah/surat khabar mana-mana bahagian macam tile, cermin.

4. Selepas itu untuk cata bahagian pemegang pintu kabinet gunakan cat yang ini pula.

Akhirnya selepas 3 jam lakukan makeover, inilah hasilnya.

IKLAN

Bukan itu sahaja, kabinet dapur pun turut dilakukan tranformasi

Sumber : Diera Abdullah via Giler Deko & DRSS

 

 

IKLAN

ARTIKEL MENARIK: Minum Air Kopi Di Rumah Macam Barista Yang Buat. Begini Caranya, Senang Sangat & Yang Penting Menjimatkan!

LAGI ARTIKEL MENARIK :Duit Koyak Jangan Simpan Je, Rugi. Boleh Tukar Untuk Dapat Nilai Penuh Atau Separuh Di Bank Negara!

Jom turut serta bersama e-keluargagader Bonding Day #dirumahaje secara virtual!
Bukan sahaja dapat eratkan hubungan dengan keluarga tersayang, tapi boleh lakukan aktiviti yang menceriakan bersama-sama. Hadiah menarik menanti anda sekeluarga!

Yuran hanya RM30.00 sahaja terhad untuk 50 famili sahaja. Satu famili 2 dewasa 2 kanak-kanak. Jadi, tunggu apa lagi? Jom daftar segera di sini: http://www.wasap.my/60169647520

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club