Lendir pada sayuran bendi kadang kalanya boleh menyebabkan ada sesetengah orang tidak suka untuk menikmatinya. Lebih-lebih lagi kanak-kanak, mudah menyebabkan mereka berasa mual ketika mengunyah bendi.

Sebenarnya masih terdapat cara atau tips yang boleh menghilangkan lendir bendi tersebut. Ini sebagaimana yang dikongsikan oleh Mohd Rozmie bahkan turut berkongsi resipi enak untuk menyediakan bendi sebagai sayuran istimewa untuk dihidang kepada seisi keluarga. Nak tahu lanjut, ikuti perkongsian ini.

Kali ini abang kongsikan resepi buat ‘Bendi Goreng Bilis’ yang nampak segar dan tak berlendir.

Tips Elak Kacang Bendi Dimasak Berlendir

Ada tipsnya bagaimana nak kurangkan lendir bendi bila buat masakan bendi jenis bergoreng macam ni. Jom tengok resepi yang telah abang sediakan #DariDapurMR.

‘Bendi Goreng Bilis’
Bahan-bahannya seperti berikut:
Bendi
1 keping tauhu putih
Ikan bilis (segenggam)
6 ulas bawang putih
1 biji cili merah
Garam
Cara-caranya rujuk pada gambar satu persatu yer.
Selamat mencuba.

1- Ini bahan-bahan yang abang telah sediakan.

– Segengam ikan bilis di cuci bersih.
– Tauhu potong dadu.
– Bawang putih potong kasar atau diketuk
– Cili merah potong serong nipis.

6 tips untuk goreng bendi ni supaya tak berlendir semasa digoreng.

– Basuh bendi dahulu sebelum potong. Untuk kekalkan kesegaran bendi masukkan 1 sudu garam dan rendam sekejap.

– Toskan bendi dan biarkan kering. Kalau nak cepat, boleh jer keringkan dengan tisu dapur. Jangan di potong lagi bendi tu.

– Jangan goreng bendi dengan bawang besar untuk elakkan berlendir.

IKLAN

– Masa nak masukkan bendi dalam kuali baru dipotong. Kalau potong awal buatkan bendi tu berlendir lebih.

– Masa masukkan bendi dalam kuali, baru dibesarkan api, jadi goreng dalam keadaan api sedikit besar.

– Jangan dimasukkan sedikit pun air dalam bendi yang digoreng tu sebab bendi tu sendiri akan berlendir. Kalau di tambah air menyebabkan lendir tu makin banyak.


3- Jom kita mulakan memasak. Panas minyak dalam kuali.


4- Masukkan bilis dan goreng bilis sehingga keperangan.


5- Bila ikan bilis dah keperangan masukkan tauhu basah yang dipotong dadu.

IKLAN


6- Bila tauhu dah keperangan baru masukkan bawang putih. Tumis sampai bahan-bahan ni garing sedikit. Masa ni masukkan sedikit garam, adjustkan rasanya. Garam jangan lebih kerana bilis tu dah masin.


7- Masukkan bendi yang dah di potong dan cili merah, baru di besarkan api. Gaul bendi hingga sebati dengan bahan tadi. Terlupa pula abang nak ambil gambar masa masukkan cili merah. Kahkahkah

8- Dah siap ‘Bendi Goreng Bilis’ abang ni.

Siap dihidang dah ni. Wahhh. Nampak bendi tu segarkan.

Sumber : Mohd Rozmie

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club