Menikmati keenakan rasa ikan patin yang dimasak gulai tempoyak memang tidak dapat digambarkan kesedapan rasanya. Seisi keluarga pasti makan bertambah.

Pun begitu, tidak dinafikan memasak ikan patin juga kadang kala jika salah cara penyediaannya akan menyebabkan masakan  berbau dan rasa hanyir.

Mengelakkan ini berlaku, sebenarnya ada rahsianya dan ini telah pun dikongsikan oleh Hafiz Yusoff.

Apakah rahsianya itu, jom semak perkongsian ini.


Petua Tak Nak Bagi Ikan Patin Bau Hanyir, Rupanya ‘Tersembunyi’!

“Aduh tak lakulah gulai lemak aku malam ni gara-gara ada bau hanyir ikan. Memang tak makanlah budak-budak ni sebab ada bau. Nak buang sayang, sebab sebenarnya elok lagi. Tapi siapa nak makan? Penat aku masak tau!”

Bau hanyir ikan memang boleh menyebabkan selera makan terbantut. Sedap macam mana pun, kalau sudah ada bau hanyir, memang terpaksa tolak ke tepi! Terutama sekali ikan yang sangat popular di negeri Pahang iaitu ikan patin. Buat semua peminat ikan patin, sudah pastinya anda tahu membezakan sama ada ikan tersebut berbau hanyir ataupun tidak.

Sebab itu penting untuk mengetahui teknik yang betul bagaimana cara hilangkan bau hanyir pada ikan sebelum memasaknya.

CARA BUANG HANYIR IKAN PATIN

IKLAN

 

1. Urat dekat hujung pisau tu. Tarik buang.

2. Senang je dia keluar…just tarik.

IKLAN

3. Hah ini dia urat yang buat ikan patin kita bau hanyir.

Sumber : Hafiz Yusoff

4. Dah siap masak.