Tular di media sosial beberapa keping gambar seakan ular sawa yang besar. Ia membuatkan ramai netizen terkejut!

Sekali pandang memang nampak real! Namun hakikatnya ia adalah ular sawa buatan yang hanya mengunakan tayar terpakai.

Begitulah perkongsian oleh saudara Saudara Ahmad menerusi grup Tukang Apa Hari Ini yang mengunakan ular sawa buatan itu menghalau monyet daripada menyerang kebunnya. Ekoran tular mengenai hasil kerja tangannya, ramai yang berminat untuk membuat tempahan.

Namun ekoran tidak mempunyai luang masa untuk membuatnya, dia telah berkongsi cara membuat ular sawa buatan itu. Jom lihat caranya!

Salam. Saya mohon maaf  bagi sesiapa yg ade pm saya nak order ular, bkan saya tak mahu terima tpi saya tidak cukup tangan hendak membuatnya kerana nak kena bgi masa siram pokok, tabur baja (pokok durian sedang dlm proses pembungaan skrg ni).
Jadi saya kongsikan lah sedikit cara2 dan brg yg saya gunakan buat ular tedung ni bgi sesiapa yg ingin cuba membuatnya.

Bahan-bahan

-2 biji tayar motor
-Alatan memotong yg saya gunakan hanyalah grinder mata fiber biasa. Tpi penggunaan grinder perlu hati2 dan kelengkapan safety mesti pakai seperti glove, boots, safety spec, dan mask. Kebiasaannya, semasa memotong serpihan tayar akan panas dan mencair serta mengeluarkan asap. Jadi keutamaan safety pada glove, spec, dan mask.
-Cordless untuk kerja2 menyekru dan menebuk lubang.
-Batang rod
-Cat (warna pilihan sendiri). Saya hanya pakai lebihan cat varnish pintu je. Cuma cat warna je beli sendiri.. Kalo modal besar, nak pakai spray pon boleh.

Langkah penyediaan: 

1) hanya 1 tayar saja di potong bgi memutuskan gelungan bentuk tayar.

2) tayar yg diputuskan gelungan bentuk tayar, keluarkan bahagian dalam tayar keluar dan akan menjadi lipatan dan bentuk seperti ular dah.

3) tayar yg satu lagi hanya perlu dibuat lubang pada bahagian tayar yg menyentuh permukaan lantai atau tanah (ikut suka nk berapa banyak lubang) untuk nk elakkan air bertakung dalam tayar ketika hujan.

4) selitkan tayar yg membentuk ular kedalam bahagian tayar yg satu lagi.

5) gunakan rod sebagai penongkat untuk menampakkn seperti ular berdiri.

6) penambahan sendiri untuk bhagian mata, lidah, mulut dan taring.. (ikot citarasa masing2). Nak pakai penutup botol pon boleh, nak pakai serpihan kayu pon boleh.

7) saya basuh dan sental dengan berus sabut untuk hilangkan kotoran yg melekat pada tayar.
 

IKLAN

8.Saya sapukan layer lebihan cat varnish pintu saya pada ular( nmpk agak berkilat)

9) selepas kering, saya tacap cat warna dan jemur.. Haa, kn dah siap tu.. 
Ular sawa saya dah tempatkan kt kawasan yg selalu monyet bertenggek, tinggal nk beli patung monyet je nk selit2kn kt ular sawa tu..

Insyaallah kalo ade masa saya kongsikan cara buat itik pulak yee..Semoga bermanfaat dan Selamat mencuba bgi sesiapa yg ingin cuba membuatnya sendiri.

Sumber: Saudara Ahmad

IKLAN

*Nak macam-macam info? Klik channel Telegram KELUARGA  atau join keluargagader club

MedicKeluarga: Dialisis, Peluang Kedua Pesakit Ginjal. Pakar Buah Pinggang Ni ada jawapannya.

MedicKeluarga: Mandi malam ketika hamil. Ada pendapat kata nanti bengkak kaki. Pakar ini jelaskan lebih lanjut. 

MedicKeluarga: Betul ker ni, makan atau minum pati ikan haruan mampu sembuhkan luka operation dengan cepat? Pakar ini jelaskan lebih lanjut. 

Bintang Kecil: Tengok gigi macam bersih je kan, tapi sebenarnya bila kita tak bersihkan dengan betul semakin lama buat gigi kita jadi berkarat. So teknik berus gigi kenalah betul.

Follow dan subscribe Youtube Channel @BintangKecilMy#BintangKecilMy #BintangKecil #KitakanJuara