Pokok serai antara tanaman yang sering digunakan untuk masakan. Memang wajib beli untuk penyedap masakan. Asyik beli je di kedai, harga pun agak mahal, apa kata kita tanam aje.

IKUTI PERKONGSIAN INI

Cara Tanam Serai Supaya Cepat Bertunas.

Sebelum ni biasanya kita tanam serai memang terus cucuk direct ke tanah kan? Hidup memang hidup cuma ambil masa lama nak bertunas.

Korang boleh cuba cara tanam macam ni pulak, cepat dan subur!

1. Potong serai dan tinggalkan baki lebih kurang seinci. Ubi/isinya gunalah untuk masak. Tak ada la korang membazir.

IKLAN


2. Kemudian rendam serai dengan air. Air tak perlu banyak sangat. Cukup sekadar paras untuk akar serai keluar.


3. Pastikan kedudukan serai tu disusun berdiri tau.
4. Lepas tu biar je ia berendam selama beberapa hari di tempat teduh. Kalau air kurang dari sehari ke sehari tu korang tambah la ya.
5. InshaaAllah selepas beberapa hari muncul la akar dan tunas pokok-pokok baru akan mula keluar.
6. Bila dah keluar 2 – 3 tunas anak pokok, boleh pindahkan ke tanah. Waktu ni akar serai tak boleh ajak bincang dah. Bergaduh dengan akar lain.

IKLAN

Selamat mencuba.

Kredit: Azyan Syazwani