Setiap wanita ingin menjadi seorang isteri yang terbaik kepada suaminya. Begitu juga soal menyediakan juadah buat keluarga tercinta.

Menerusi facebook, seorang ustaz Khairul Basri Anuar menyuarakan pendapat bahawa ketika bulan ramadan adalah waktu para isteri mengadakan pahala hanya dengan memasak juadah berbuka puasa.

IKUTI PERKONGSIANNYA

Orang yang paling banyak pahala puasa di rumah musim PKP ni ialah isteri-isteri dan mak-mak kita.

Apa sebabnya?

Sebab mereka ni masak setiap petang untuk seisi rumah berbuka puasa.

Nampak macam biasa-biasa je masak setiap petang bulan puasa kan? Tapi sebenarnya pahala mereka bukan kaleng-kaleng tau!

Sebanyak mana ahli keluarga yang makan masakan yang mereka masak, semua pahala puasa diorang tu mereka akan dapat.

Pahala puasa suami.

Pahala puasa anak-anak. Lagi ramai anak, lagi banyak pahala puasanya.

Pahala puasa mertua kalau ‘tersangkut’ rumah mertua.

Rasulullah SAW cakap, orang yang beri makan kepada orang yang berpuasa, dia akan dapat pahala puasa orang yang makan makanan yang dia beri.

IKLAN

Kita ingat makanan yang kita sedekah je kan? Yang tu betul la.

Tapi, kalau kita masak untuk berbuka puasa pun, itu dikira beri makan orang puasa jugak.

Jadi, isteri-isteri dan mak-mak jangan pernah rasa letih untuk masak petang-petang. Sebab pahalanya sangat besar.

Walau masak tak jadi ke. Walau masak tak sedap ke. Itu lain cerita.

IKLAN

Yang penting, masak saja. Lepas tu ada orang makan untuk buka puasa. Dah dicatat pahala sama dengan pahala puasa setiap orang yang makan masakan tu.

Hebat… hebat….

Apa lagi kalau masak dengan ikhlas. Masak dengan wajah manis. Masak sambil berzikir. Masak sambil dengar bacaan Al-Quran.

Lagi la bertambah banyak pahalanya tu.

Share ilmu ni kat mak dan isteri kita. Semoga mereka semua bahagia dunia dan akhirat.

Sumber: Khairul Anuar Basri