Tak dinafikan nasi goreng kampung menjadi antara pilihan ramai untuk dinikmati tanpa mengira waktu. Sama ada ketika sarapan, makan tengah hari mahu pun semasa makan malam, menu ini enak dimakan.

Rasanya pedas dan bertambah enak dengan rasa ikan bilis serta dilengkapkan juga dengan kangkung, memang membuatkan tekak ini sentiasa teringin untuk makan nasi goreng kampung setiap kali membuat pesanan makanan di restoran.

Memandangkan bila terlalu suka akan rasanya, ada bagusnya kita dapat sediakan sendiri menu ini dari air tangan sendiri, lagi puas hati. Bolehlah dimasak banyak dan dinikmati bersama seisi keluarga.

Ini seperti mana menurut perkongsian Umi Watie memaklumkan menu nasi goreng kampung menjadi kegemaran keluarganya dan dia juga turut berkongsi resipi untuk yang ingin mencuba menyediakan menu tersebut.

“Nasi goreng kampung ni memang kegemaran kami sekeluarga. Kalau boleh hari-hari pun tak apa. Almaklumlah, nasi goreng kampung je mampu. Nak balik kampung, kampung ku Indah nun jauh disana. Ayah serta bondaku. Meh kakchik tunjukkan cara kakchik masak Village Fried Rice ala MakRerama.

“Makan nasi goreng kampung ni kena ada kopi o kaw. Lepas tu ada keropok warna warni kehidupan tu. Baru mantul, kalah teruk nasi goreng kampung kedai Thai tau,” jelasnya di group Masak Apa Hari Ni.

Nasi Goreng Kampung 

Cara Memasaknya :

1.Mula-mula kita gorengkan ikan bilis. Kalau boleh pilih yang kecil-kecil. Baru la tak menyucuk gusi masa makan nanti. Tapi kalau kat kedai mamak tu ikan bilis besar macam ikan jaws dia bubuh, kau diam je kan?

2. Baki minyak tadi kita tumiskan 1 biji bawang merah, 3 ulas bawang putih dan 5 batang cili api. Kakchik cincang je guna chopper. Lepas tu bubuh belacan sebesar separuh bola pinpong.

Wajibun bubuh belacan kalau tak dia tak jadi nasi goreng kampung, dia jadi kau jelah balik kampung. Gitu.

3. Bubuh ½ cawan isi ayam. Kalau nak bubuh udang ke, sotong ke boleh je. Kampung awak kan bukan kampung saya. Kampung saya ada ayam je.


4. Bila semua bahan dan sebati elok, masukkan telur ayam. Kakchik bubur 2 butir, kalau nak bubuh lebih pun boleh.

5. Perasakan dengan garam sesedap rasa. Tak sedap tu mesti sebab durhaka resipi.

6. Masukkan nasi sejuk 4 cawan. Peroikan dulu nasi kita tu. Kalau boleh guna nasi semalam yang tak habis. Baru nasi elok tak melekat.

IKLAN

7. Lagi satu wajibun juga bubuh kangkung, barulah terasa kampung lebih. Tak bubuh kangkung kira nasi goreng kita gagal. Gaulkan sebati, matikan api.

Tadaaa dah siap, jom ajak anak dan suami makan. Kalau rajin tapaukan sepiring buat jiran. Tapi dah malam ni, eh kau. Kau ke kedai jam 9 oder nasi goreng kampung boleh je. Tak tunggu siang pun.

Selamat mencuba korang. Biasalah orang kampung dia bercakap macam nak ajak gaduh. Tapi hati baik.

Sumber : Umi Watie 

 

IKLAN