Perkongsian wanita ini yang membiasakan keluarganya minum air lemon, nyata menu air yang diminum dipelbagaikan.

Menurutnya, air lemon yang diamalkan bertujuan untuk menjaga kesihatan. Nak tahu lanjut ini perkongsiannya.

DEMAM AKIBAT JANGKITAN VIRUS

Rupa-rupanya tempoh hari, kemungkinan encik suami demam akibat jangkitan virus.. Maknanya kami sekeluarga pun sama lah jugak sebab dah berjangkit 1 rumah.

Hari Isnin sepatutnya suami jumpa doktor dan nak buat ujian makmal untuk influenza lak. Tapi memandangkan keadaan suami dah tak demam dan batuk pun dah semakin reda, doktor sekadar beri opsyen (nak buat boleh, tak nak buat pun takpe). Doktor cuma syak berdasarkan simptom-simptom yang suami alami macam

☑ Demam panas & mendadak
☑ Demam yang berulang-ulang
☑ Sakit kepala
☑ Sakit badan & sendi
⬜ Badan menggigil (antara kami bertiga, cuma saya je ada simptom ni)
☑ Batuk tak berkahak
☑ Selesema
☑ Ruam pada badan (hanya suami)
☑ Cirit-birit
⬜ Muntah

Doktor cakap, demam akibat virus ni sebenarnya tak ada ubat pun. Antibiotik tu untuk demam sebabkan bakteria. Bagi jangkitan yang tak kronik, boleh sembuh dalam masa beberapa hari hingga dua minggu, bergantung kepada respon imun badan masing-masing.

Tapi kalau tak jaga dengan betul, boleh sebabkan komplikasi gak (nak-nak pada anak kecil, orang tua & orang yang lemah imun). Ni antara langkah-langkah yang perlu diambil bila demam

☑ Minum banyak air kosong
☑ Rehat secukupnya
☑ Jaga pemakanan (makan makanan seimbang)
☑ Amalkan kebersihan & cuci tangan dengan sabun (elakkan pegang muka)
☑ Elakkan gi tempat orang ramai (untuk elak sebarkan jangkitan)
☑Dapatkan rawatan doktor jika gejala berterusan

MAKANAN TINGGI VITAMIN C

Alhamdulillah, saya syukur sangat sebenarnya sebab gejala yang kitorang alami tak teruk sangat & cepat gak kurang.. Selain amalkan ambil bone broth & menu² upkan imun yang lain, saya gak suka buat air lemon nak-nak bila ada yang tak sihat. Lemon ni bukan berfungsi upkan imun tau.. Tapi kandungan vit C dia tinggi & sangat elok untuk cepatkan proses penyembuhan.

Selain lemon, boleh je ambil buah-buahan & sayur lain yang tinggi vitamin C macam nanas, blackcurrant, kiwi buah-buahan sitrus, brokoli, kubis, kale (kubis keriting), dll. Saya suka guna lemon sebab selalu ada stok lemon jer kat rumah.. Saya hiris nipis 1-2 biji lemon & simpan dalam freezer (gunakan plastik ziplock/bekas kedap udara) sebagai ‘first aid herbs’. So saya sentiasa ada stok lemon walaupun saa-saat tak terduga camni. Kemudian barulah beli yang fresh untuk kegunaan hari seterusnya..

Bila buat air lemon, saya suka pelbagaikan perisanya dengan tambah bahan-bahan lain supaya tak cepat bosan. Sekarang ni Fydh pun dah suka minum air lemon+madu. Ni antara variasi lemonade yang saya pernah buat. Saya tak buat masam-masam sangat sebab buat untuk dak Fydh ni sekali. Tambah/ubahlah sukatan lemon ikut citarasa sendiri ye..

Air Lemon & Madu

½ biji lemon
500-600 ml air panas (bergantung pada saiz lemon)
Sedikit madu asli

Untuk Fydh saya tambahkan madu sikit & setitik stevia sebab dia tak suka air masam sangat & rasa madu terlalu kuat

Air Lemon Madu & Pudina

½ biji lemon
500-600 ml air panas (bergantung pada saiz lemon)
Sedikit madu asli
Beberapa helai daun pudina

Tip :

– gentel/ramas daun sebelum masukkan dalam air supaya patinya keluar
– daun pudina kurangkan batuk & cairkan kahak

Teh Hijau Lemon Madu

1 uncang teh hijau
½ biji lemon
500-600 ml air panas (bergantung pada saiz lemon)
Sedikit madu asli

-teh hijau mengandungi kadar antioksidan yang tinggi, membantu melawan jangkitan virus & mengurangkan selesema
-teh hijau tak boleh diambil berlebihan. Hanya 1-2 cawan jer sehari.

Lemonade Mawar

½ biji lemon diperah airnya
500-600 ml air panas/suam (bergantung pada saiz lemon)
2 sudu air mawar
Sedikit stevia/ gula

-pastikan pilih air mawar gred makanan (bukan bahagian kosmetik ye!)
-air ni sedap diminum sejuk
-air mawar tinggi kandungan antioksidan
-boleh mengurangkan stres, anxiety & membaiki mood (bila selalu stres & bad mood akan melambatkan sistem tubuh untuk sembuh)
-bukan setakat bagus untuk kulit, minum air mawar ni awet muda gak tau..heheh

Lemonade Pandan

½ biji lemon diperah airnya
500-600 ml air (bergantung pada saiz lemon)
1 helai daun pandan (dicarik & diikat)
Sedikit stevia/ gula batu

-masak air bersama daun pandan dan gula batu. Selepas mendidih, tutup api & masukkan perahan lemon.
-air ni sedap diminum sejuk
-selain boleh meredakan demam, minum rebusan daun pandan boleh meredakan sakit² badan, mengurangkan sakit kepala, sakit telinga & arthritis.
-elakkan pengambilan daun pandan sekiranya ada simptom cirit-birit sebab daun pandan ni gak ada kandungan laksatif yang bertindak macam julap.

⚠ Kalau terbatuk-terbatuk sampai dah luka tekak, jangan buat air lemon masam-masam sangat sebab akan pedihkan lagi tekak yang luka..

TEH HERBA UNTUK BATUK 

Teh herba ni saya buat masa tengah batuk teruk hari tu.. Lepas minum memang rasa lega sikit sebab ada buah pelaga & kayu manis tu. Buah pelaga memang berfungsi meredakan batuk dalam perubatan ayurveda. Kayu manis tu plak kurangkan rasa sesak dada akibat batuk..

1 uncang teh (sebaik²nya teh hijau)
500 ml air panas
½ batang kayu manis
1-2 biji buah pelaga
Sedikit madu asli

-minum ketika masih suam
-saya guna 1 jer buah pelaga sebab tak suka rasa buah pelaga kuat sangat. Kalau guna sebiji, rasanya macam teh kayu manis jer.
-buah pelaga & bahagian dalam kayu manis (pecahkan dulu) perlu dibasuh dengan larutan cuka sebab kadang² bahagian dalam batang kayu manis ni berkulat.
-ketuk buah pelaga sebelum tambah air untuk keluarkan minyaknya.
-minum setiap hari untuk kurangkan batuk & sakit tekak.

Sumber : Yatie Eimra