Tidak semua suami boleh ‘turun’ ke dapur memasak seperti kaum isteri untuk menguruskan makan minum ahli keluarga.Malah ada yang kelihatan kekok untuk memegang peralatan memasak.

Namun sebaliknya bagi lelaki ini yang pernah viral ekoran perkongsian menguruskan tiga orang yang masih kecil setelah kematian isterinya tahun lepas.

Kisahnya menjadi inspirasi termasuk hal memasak untuk hidangan buat anak-anak. Baru-baru ni bapa hebat ini berkongsi cara membuat pancake dengan mudah. Jom semak cara membuatnya.


 

Orang lelaki, korang patut tahu masak benda ni.

Walaupun kau hanya tahu jerang air dan masak megi sahaja, resepi ni adalah sangat mudah dan kau patut belajar untuk pikat dan impress isteri kau, anak-anak kau atau mak dan ayah kau.

Takkanlah nak harap bini atau mak jer yang masak kan?

Seminggu sekali di pagi Sabtu atau pagi Ahad kau lebih awal masuk dapur dan berilah kasih sayang pada mereka dengan menabur cinta di atas kepingan pancake yang lazat ini.

Saya dah ejas resepi ni agar mudah dan sedap. Rangup sedikit di luar dan gebu ya amat di dalam. Tidak terlalu nipis dan tidak terlalu tebal kejadiannya. Ada manis sedikit, masin sedikit, lemak sedikit dan sungguh enak di makan begitu saja ohhhh, ehh termenyanyi pulak.

Kau baca baik-baik resepi ni dan lepas Jumaat nanti kau singgah kedai dan beli bahan-bahannya. Sabtu pagi bolehlah kau “surprisekan” bini dan anak-anak atau mak dan ayah kau.

Bahan Untuk Pancake.
———————
1 cawan (150gm) tepung gandum/tepung biasa tau.
1 cawan (250ml) susu (segar, low fat, full cream) semua boleh.
2 sudu besar mentega (butter) kau cairkan.
2 sudu besar gula (sudu yang kau buat makan tu)
1 sudu kecil garam halus (jangan kau ceduk membukit pula)
1 sudu kecil serbuk penaik (baking powder)
1 sudu kecil perisa vanilla. (kalau tak ada tak apa)
1 biji telur yang dibasuh. (Kalau tak tulis dibasuh tu nanti netizen kecam. Kau tahulah orang kita ni macamana)

Dah, 8 bahan tu sahaja. Silap-silap semuanya dah ada kat rumah kau. Cuba tanya isteri atau mak kau.

Bahan Untuk toppings – pilihan
——————————-
Maple syrup
Madu
Aiskrim
Strawberi, blueberry atau ceri beri
Pisang
Atau apa sahaja yang sedap.

Cara nak buat.
—————
1. Kau panaskan kuali yang tidak melekat (non-stick pan) guna api paling kecil sahaja. Kemudian kau masukkan 2 sudu besar butter tadi dalam tu. Dah cair kau tuangkan butter tu dalam blender.

2. Kau masukkan semua bahan lain dalam blender lepas tu kau blend sampai rata semuanya. Telur tu basuh dan pecahkan yer, jangan masuk sebijik dengan kulit tu pulak. Bukan boleh harap sangat orang lelaki ni.

IKLAN

3. Lepas tu kau tuang dalam bekas, dan carilah senduk kat dapur tu. Kalau cari tak jumpa atau kau tak tau rupa senduk macam mana, jangan susah hati.

4. Panaskan balik kuali tadi dan ambillah cawan dan kau ceduk adunan tadi guna cawan dan tuangkan perlahan-lahan ke dalam kuali. Atau kau rasa malas, kau boleh tuang terus jer dari blender tu ke dalam kuali. Bila tuang tu agak-agaklah, bila nampak saiz tu dah cantik kau stop lah. Jangan habiskan secawan tu pulak.

4. Kau tunggu sampai nampak adunan tadi berlubang-lubang penuh biasanya dalam 2-3 minit macam tu dan kau balikkan. Kalau nampak hangit maknanya api kuat, kau perlahankan lagi. Kalau nampak perang keemasan tu maknanya api dah cun, level Janna Nick dah tu.

5. Bila dah balikkan tu kau tunggu dalam 2 minit atau kau boleh guna sudip dan jenguk bahagian bawah tadi tu samada dan golden brown belum. Jangan sampai terbakar kening yer. Biasanya 2-3 minit dah cantik.

6. Kau angkat lah lepas tu dan masukkan ke dalam pinggan yang paling cun ada kat dalam rumah kau tu.

7. Kalau nak hidang untuk anak, kau cedukkan aiskrim dan renjiskan maple syrup atau madu. Pagi-pagi makan aiskrim best woih. Kemudian potong nipis-nipis pisang atau strawberi kalau kau rasa diorang suka.

IKLAN

8. Kalau nak hidang kat mak atau ayah kau, boleh cuba letakkan butter bersama maple syrup. Kemudian kau hias dengan pisang atau strawberi.

9. Kalau nak hidang kat bini maka kau renjiskanlah madu. Cukup power dah.

10. Lepas tu kau hidang dan jemputlah isteri dan anak-anak kau menikmatinya. Kau pasti akan nampak anak bini kau senyum gembira. Kau pula rasa puas.
.
Resepi ini boleh dapat sekitar 7-9 keping penkek. Kalau nak makan ramai kau gandakanlah semua bahan-bahan yer.

Berikut gambar membuatnya:

Kalau anak kau dah besar sikit, esok hari atau minggu depan(selepas kau terrer) kau boleh ajak diorang masuk dapur dan buat sama-sama. Bila kau kerap buat nanti kau akan pandai guna kuali dan lambung flip sahaja tanpa guna sudip. Time tu anak kau akan ternganga dan bunyai wow sahaja.

Gerenti diorang sayang kau ketat-ketat.

Bini kau pulak jangan cakap lah, dah bagi madu tadi kan?

#chefsuperdaddy