Setiap ibu bapa pastinya inginkan anak-anak yang mempunyai peribadi yang mulia dan menghormati orang tua. Asuhan kepada anak-anak perlu betul sejak kecil lagi supaya mereka akan menjadi anak yang mendengar cakap dan bersikap bertanggungjawab.

Namun, ekoran ibu bapa terlalu mengharapkan anak-anak menjadi terbaik, mereka alpa bahawa tindak tanduk mereka menjadi ikutan anak-anak. Benar perpatah kata, anak cerminan ibu bapa.

Sebagaimana perkongsian oleh Mohd Fhais yang membincangkan bahawa sikap ibu bapa boleh mengakibatkan anak menjadi seorang yang biadab. Moga kita muhabasah diri untuk menjadi ibu bapa yang terbaik buat anak-anak.

 

 

Padah tak nak mengalah, Anak jadi biadab! 

Depan mata sendiri saya lihat ayah dan anak ni berebut-rebut telefon. Si ayah sedang membelek telefon, tiba-tiba si anak datang rampas telefon tu. Ini biadab!

Tapi yang paling biadab sebenarnya bila tanpa rasa bersalah si ayah pergi merampas semula telefon tersebut dari tangan si anak.

Si ayah 2 kali ganda biadab dari anak!

2 kali ganda biadab kerana,

1 – Ayah sendiri didik anak merampas barang tanpa meminta secara elok. Secara tak langsung si ayah mendidik anak jadi kurang adab dan tak tahu hormat barang orang lain.

2 – Tidak didik hormat orang tua. Sepatutnya tahap hormat anak pada ayah kena tinggi. Ni kalau telefon di tangan pun anak boleh main rampas je, maknanya memang tak ada hormat langsung la.

IKLAN

3 – Kalau bukan ayah yang ajar anak tentang budi bahasa, siapa lagi? Nak pinjam barang orang, minta izin dahulu. Kalau di izinkan baru ambil, jika tak di izinkan akur dan cuba lagi kemudian.

4 – Akhir sekali yang paling berat dan kritikal. Ayah tak ajar anak minta maaf! Ini yang paling utama sebenarnya.

Anak tu belum ada akal, emosi pun tak berapa matang lagi jadi dia belum sedar apa yang dia buat tu salah.

IKLAN

Ayah yang dah panjang akal dan matang emosi ni la yang kena banyak mendidik dan tunjuk teladan sebenarnya. Ayah patut lebih tahu mana baik mana buruk.

Bukannya ayah pula balas membalas perbuatan anak.

Ibarat takut anak ketagih gadget tapi tanpa sedar ajar anak ketagih adab buruk. Aduh! Silap besar tu.

Kalau betul tak nak anak ketagih gadget senang je. Kat rumah simpan semua gadget. Kita tak main gadget, anak pun tak akan ada keingginan nak main gadget.

Mendidik anak bukan kena sabar sahaja tapi kena ada empati juga!