Walaupun pokok cili adalah antara pokok yang banyak cabarannya ketika bercucuk tanam, namun masih ada yang terus berusaha menanam pokok ini.

Hasil lumayan dan sering digunakan untuk masakan menjadikan pokok cili menjadi tanaman kegemaran ramai.

Tapi nak tanam memang kena tahu ilmunya baru menjadi dan dapat merasa hasilnya.

Nak tahu caranya ikuti teknik peniaganya.

Ikuti teknik ini.

Nak tips jaga pokok cili bara paling mudah?
Baca sampai habis☺️
Jika saya boleh anda juga boleh
Cili bara.
Tip bagi yg baru nak cuba

Kenal tanah dan nisbah.

Kalau guna cocopeat campur lah ia dgn bahan lain seperti.
1)Tanah hitam
2)Topsoil
3)Sekam padi/sawit
Nisbah 2+1
Contoh dua cocopeat dan satu tu blh la pilih antara 3 bahan tadi

Tujuan supaya kita lebih mudah merawatnya nanti kerana semua bahan ada nutrisinya yg tersendiri
(Pengalaman yg pernah terjadi masa musim pertama sy menanam)
Jika cocopeat baru perlulah di basuh dahulu sebelum guna.
Kalau guna topsoil campur lah ia dgn cocopeat
Nisbah 2+1
Contoh dua topsoil dan satu cocopeat

Tujuan topsoil di campur dgn cocopeat untuk mendapatkan tanah yg poroi maka tidak lah tanah tadi padat atau mampat yg menyebabkan anak pokok bantut atau mati.(pengalaman yg pernah terjadi ketika musim kedua sy tanam) topsoil yg di beli secara pukal lain beno rupanya dgn yg kita beli satu beg rm3 tu bila hujan air x lalu.tidur2 anak pokok saya masa tu.terpaksa buat kerja dua kali keluarkan anak pokok dan tambah cocopeat pas tu tanam semula…fuhhhh….di sebabkan rasa keciwa lepas tambah cocopeat tu sy x jaga dh tinggal MCM tu je

Jika di tanya saya suka guna yg mana?
Jawapan saya suka topsoil dan cocopeat.senang jaga walau pun terlepas baja tapi tanah tu sangat kaya dgn nutrisi dia sendiri.pengalaman sy tanam dan tinggal tanpa baja dan siram ingt pokok tu semua mati tapi tau2 dh ada bunga .selepas di rawat semula itulah pokoknya yg anda lihat sekarang pada gambar di bawah.

Baja.

Bagi yg baru bermula kecil-kecilan baru nak belajar dan modal x banyak blh cuba baja npk 15 15 15

IKLAN

Dan racun serangga pula blh cuba mapa malathion 57 .kalau ada duit lebih blh LA tambah cuka kayu sekali.cukup untuk 3 bahan ini bagi yg betul2 baru nak bertatih.

Baja npk sudah cukup lengkap
N untuk daun
P untuk akar
K untuk buah
Pembajaan cukup seminggu sekali

Racun serangga

Cukup sekadar seminggu sekali di selang seli dgn cuka kayu.jika pokok sudah berbuah dan banyak lalat buah atau ulat yg makan buah blh guna kekerapan 2 ke 3 kali seminggu.bila serangga dh x nampak lagi blh LA kita jarakkan semula seminggu sekali.
Nisbah sy gunakan 1ml dan 1 litter air
Pokok rosak apa nak buat?

Bab ni atas pengalaman juga.bila kita tanam dlm masa 2 minggu selepas pindah dlm polly beg atau batas kita dh blh nampak mana yg dh mula kerinting dan kuning di bahagian pucuk.kalau ada yg begitu kita potong pucuk tu dan asing kan dari pokok yg lain.biarkan dlm seminggu penjagaan beri sama rata x perlu berlebih-lebihan sebab kita x nak manjakan sgt dia sampai kita terpaksa keluarkan kos rawatan pula hanya setakat dia satu tu je.kita ada banyak lagi anak pokok lain yg perlu kita fokuskan.selepas dua minggu jika masih juga dia x sihat,nasihat sy cabut dan buang jauh sebelum dia berjangkit pada pokok lain.

Siram.

IKLAN

Pagi sebelum jam 9. Petang selepas jam 6.jika kawasan tu redup awal blh LA siram awal.siram seluruh pokok terutama bawah daun.ini yg saya amalkan setiap dua hari seklai alhamdulillah setakat ini saya tiada masalah hama putih di bawah daun.jadi kita dh blh jimat racun serangga dan kita dah x perlu guna racun serangga banyak sangat pada pokok.

Pokok cili banyak akar serabut,jenis akar serabut sukakan tanah yg poroi lagi gembur tanah lagi banyak akar dpt keluar

Sy juga baru belajar dan masih belajar.apa yg saya sampaikan adalah pengalaman.sy suri rumah bukan pekebun sepenuh masa.menanam adalah hobi kini hobi menjadi pendapatan sampingan.pokok sy x banyak ada lebih kurang hampir 200 pokok.saya cuba jimatkan kos bagi penjagaan dari musim2 yg lepas.

Cara ini sesuai bagi yg baru nak belajar dan kepada yg nak jimatkan kos dan pokok yg x banyak mcm saya.

pokok ni saya dh kutip buah dia minggu lepas yg tinggal ni belum cukup matang nak petik.ada org suka petik sampai habis saya suka petik yg besar2 je so dpt LA lepak2 kat kebun seminggu sekali petik cili.

Sumber: Alin Lin