Apabila menyentuh mengenai kek, tentu penggemar makanan manis akan membayangkan kek dengan hiasan yang manis.
Apa yang ingin kami kongsikan resipi kek simple cara membuatnya iaitu kek sarung semut. Cara membuatnya hanya memgunakan sukatan cawan.

Ikuti perkongsian puan Raja Amanina melalui laman Nak Masak Apa Hari Ni.

Kek sarang semut tanpa perap semut berkawad satu satu hora horeyy pandai pulak semut semut tu buat sarang yang ni nina bakar guna dapur gas je.. Yang ada trypophobia jangan tengok ehh😅

Kek Sarang Semut Tanpa Perap

IKLAN

-1cawan gula
-1cawan air panas
-1cawan tepung gandum
-setengah cawan marjerin
-setengah tin susu pekat
-4biji telur(nina guna gred b)
-1sudu teh soda bikarbonat
-sedikit esen vanilla

1-panaskan gula api sederhana hingga perang jangan hangus
2-bila keperangan tuang air panas sikit2&kacau hingga gula betul betul larut dan masukkan marjerin kacau hingga sebati&tutup api
3-Dalam mangkuk pecahkan telur kacau pakai garfu je hingga berbuih&masukkan susu pekat
4-tambahkan tepung,soda bikarbonat&esen vanila
5-tuangkan air gula hangus ketika masih panas,kacau sebati(air gula kena tuang panas2)nak bagi lubang2 tu banyak
6-tuang adunan ke dalam loyang yang disapu marjerin dan bakar

IKLAN

**ni nina edit balik cara bakar
**masukan loyang yang berisi adunan kek ke dalam periuk dan tutup tudung periuk bakar lebih kurang 30minit(nanti cucuk pakai lidi tengok dah masak ke belum
**bakar api kecik je
**nak masak dalam periuk rice cooker pun boleh(tak perlu letak air)
**nak lubang semut banyak2 nanti potong melintang kek
**nina guna loyang size 7

https://www.youtube.com/watch?v=-GV3KlbdM0M