Tugas guru bukan sekadar mengajar tetapi membantu para pelajarnya mengenal mengenai kehidupan.

Sebagaimana perkongsia seorang guru ini, Muhammad Yusof menceritaka usahanya membantu pelajar dari keluarga yang berpendapatan rendah. 

 

Tak semua student asrama saya orang senang. Ramai juga yang parentnya orang susah.

Duduk asrama ni makan bayar seringgit je sehari untuk 5 kali makan. Ya, 5 kali makan hanya bayar seringgit je sehari. Mana nak dapat kalau makan kat luar kan?

Kadang ada dikalangan dorang yang takde duit syiling nak telefon atau kadang ada antara dorang yang keputusan duit. Yelah, tengok kawan makan kat kantin sekolah, dorang pun teringin nak makan tapi duit takde.

Maka, saya ada buat ‘dana wakaf’ untuk dorang. Caranya saya masukkan duit seringgit, seringgit dan duit syiling dalam bekas, lepas tu mana-mana student yang nak ambil, saya bagi ambil je berapa banyak yang dorang nak ambil. Saya cukup risau kalau student asrama kelaparan.

Dan yang bagusnya budak-budak saya ni, dorang ambil berapa yang dorang rasa perlu je, walaupun saya tak pernah pesan apa-apa kat dorang. Pernah saya tanya, kenapa awak tak ambil lebih. Pelajar tu jawab ‘saya ingat kat kawan-kawan saya juga cikgu, biar sama-sama rasa..’.

 

Alhamdulillah. Benda yang saya suka bila jadi warden ni ialah tentang kemenjadian murid.

Dan, syukur budak-budak asrama saya semuanya baik-baik. Moga mereka jadi anak soleh, anak solehah yang membahagiakan parent mereka dunia akhirat 

[Nota: saya tulis ni bukanlah nak bagitau saya cikgu terbaik ke apa cuma sekadar berkongsi tentang macamana kita nak bantu anak murid kita yang susah. Kesusahan is real, tuan, tuan dan puan, puan. Kalau ada manfaatnya kita sama-sama sharelah ya, moga idea untuk membantu sesama manusia ni kita suburkan, tak kira siapa pun kita.]

IKLAN

Sumber: 

Keluarga Talk: Mengukir Bahagia Tidak Semestinya Harus Korban Diri

 

IKLAN

 

Nak macam-macam info? Klik channel Telegram KELUARGA  atau join keluargagader club