Penyakit angin dalam badan, rasa lesu dan seterusnya badan tidak bermaya umumnya kita rasakan itu perkara biasa sahaja.

Namun siapa sangka, tanda-tanda awal rasa tidak selesa yang ditunjukkan oleh tubuh memberi petanda yang perlu diambil tindakan.

Ini sebagaimana perkongsian info yang diberikan oleh seorang dr ini. Semoga melalui pembacaan ini memberi manfaat untuk kita seisi keluarga lebih prihatin dalam penjagaan kesihatan.


Ramai orang tak sedar penyakit “angin” ni.. sampai dah jadi teruk..Awal-awal pandang remeh saja..

Sikit je gastrik, kembung atau hati kecil kita sedapkan hati..
“Ni sebab lambat makan”
“Stress kerja kot, sebab tu fikit macam-macam”.

Tak ramai yang tahu sebenarnya sakit angin ni kemungkinan berisiko sebabkan:

1) Gangguan mental: fikir negatif banyak, risau-risau, OCD.
2) Badan sakit-sakit
3) Lesu takde tenaga
4) Sendi problem terutama sakit jari, lutut dan belakang.
5) Hujung kaki pucat, kebas-kebas. Kuku pecah-pecah.
6) Masalah pencernaan : Kembung, refluks asid, cirit atau sembelit.
7) Alahan jadi teruk: Ekzema, asma, resdung, migrain.

8) Gangguan hormon : Cyst, fibroid, period terganggu.
9) Sesak dada, stamina kurang, berdebar-debar.
10) Penyakit autoimmune (antibodi serang badan sendiri).

Banyak lagi tanda-tanda lain awal yang sebenarnya kita abaikan. Saya sendiri dah hidup lebih 20tahun dengan tanda-tanda ini tanpa saya sedari.

Bila umur mencecah 30an, baru jelas semua sakit-sakit tu.Tapi saya dah jumpa ramai yang bermula lebih awal.

Orang-orang muda kita ramai dah belasan tahun..anak-anak dah nampak tanda gangguan mental terutamanya.

IKLAN

Kesimpulan yang saya dapat buat ialah lifestyle kita zaman moden ini yang menjurus ke arah penyakit-penyakit yang dah jadi biasa sangat ni.

# Anak-anak kita dah tak main dah kat luar dengan kawan-kawan. Majoriti suka duk rumah main game.
# Kita sendiri orang dewasa sibuk bekerja, riadah kat taman dan padang dah kita gantikan dengan senaman di gym waktu malam. Bukan tak bagus, better dari takde. Tapi ia ganggu fitrah badan kita.

# Pemakanan zaman moden seperti fastfood, makanan pek yang sangat proses. makan bergandum macam roti/biskut/mee/pasta dah tak sama macam makanan nenek moyang kita.

# Tidur lewat bukan sahaja kurangkan waktu badan rehat, tetapi juga ganggu sistem hormon dalam badan. Badan jadi radang, sistem detoks badan jadi lemah.

IKLAN

# Kita banyak terdedah kepada bahan toksik. Periuk kuali kita masak, sabun syampoo dan minyak wangi kita guna. Mainan anak-anak kita. Macam-macam sebenarnya boleh rosakkan badan.

Semua faktor-faktor ini sebabkan badan kita jadi STRESS.Bukan saja emosi kita stres.

Fizikal kita stress.
Mental kita stres.
Jiwa spiritual kita stres.

Berbalik lah kepada lifestyle fitrah. Pulihkan perut, sebab itu punca penyakit.

Jangan tunggu sampai terlambat.
Ubat paling hebat pun tak mampu rawat
Cegah sebelum padah.

Sumber : Hafiz Sulaiman