Semua maklum tiada ubat yang boleh merawat pesakit diabetes untuk sembuh sepenuhnya namun hanya ada ubat yang boleh diambil secara berkala mengikut saranan doktor. Selain itu, perlu juga mengawal pengambilan makanan agar  bacaan gula dalam darah tidak tinggi.

Selain itu, ramai juga yang berkongsi di media sosial berkenaan ikhtiar dan amalan petua yang dikatakan dapat membantu pesakit diabetes mengawal kadar gula dalam darah melalui pengambilan jus yang dihasilkan daripada peria dan epal hijau.

Ini sebagaimana yang dikongsikan oleh Puan Zulina Yahya hasil pengalamannya sendiri. Jadi tidak salah untuk anda mencuba, mana tahu dengan amalkan cara tersebut anda juga dapat mengawal kandungan gula dalam darah ke tahap yang lebih rendah daripada sebelumnya.

Ini perkongsiannya.

3 bulan lepas, saja gatai check gula dalam darah kat rumah. 6.3 weih. Panik, terus gi farmasi nak confirm. Takut mesin kat rumah salah. Reading sama.

Balik terus buat jus peria apple hijau ni. Cousin Bob bagi petua ni. Saya minum sampai sekarang. Paling kurang 3 kali seminggu. Alhamdulillah la maintain reading pada 5 -5.3.

Bob yang dah kena makan ubat kencing manis pun minum jus ni. Alhamdulillah la average reading 6 – 6.5. Tengah usaha turunkan lagi.

Bagi Yang akan kata…eeeeeiii, peria katak yang pahit tuuu buat juice…tak sangguuppp. Hahaha. Saya juga cakap benda sama. Tapi macam tak percaya, bila campur dengan Apple hijau, rasa sedap. Pastikan anda guna apple hijau Granny Smith.

Okeh, ni resepi penuh :
2 biji Apple Hijau Granny Smith
1 biji peria katak (buang biji)
Air ais

Cara :
Blend semua sekali. Siap. Jangan tapis. Minum sekali dengan serat tu. Memang terbaik.


Anda boleh buat dan simpan dalam fridge untuk minum sikit-sikit.


Selamat mencuba dan semoga bermanfaat.

Sumber  : Zalina Yahya

IKLAN

 

ARTIKEL MENARIK:“Untuk Bahagia Kita Perlu Membahagiakan…” Cikgu Ni Kongsi Pengalaman Hidup, Jadikan Inspirasi.

LAGI ARTIKEL MENARIK :“Rumah Persaraan Sebaiknya Kecil & Setingkat Sahaja”-Dr Azizul Azli Jelaskan Cara Nak Persiapkan Rumah Persaraan!

IKLAN

Jom turut serta bersama e-keluargagader Bonding Day #dirumahaje secara virtual!
Bukan sahaja dapat eratkan hubungan dengan keluarga tersayang, tapi boleh lakukan aktiviti yang menceriakan bersama-sama. Hadiah menarik menanti anda sekeluarga!

Yuran hanya RM30.00 sahaja terhad untuk 50 famili sahaja. Satu famili 2 dewasa 2 kanak-kanak. Jadi, tunggu apa lagi? Jom daftar segera di sini: http://www.wasap.my/60169647520

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club

 

 

 

.