Orang tua dulu-dulu memang banyak amalkan petua dan pantang larang dalam kehidupan hariannya. Petua-petua ini jugalah yang diperturunkan dari satu generasi ke generasi seterusnya untuk diamalkan.

Sama kisahnya yang berlaku pada keluarga Puan Faizah Samat, di mana baru-baru ini dia telah merebus ketupat di dalam periuk dan entah bagaimana boleh pula terlupa. Habis hangus ketupat yang direbus dan sekali gus menyebabkan periuk tersebut berkerak tebal.

Tidak tahu apa yang boleh dibuat untuk ‘selamatkan’ periuk tersebut, lalu dia bertanyakan pada ibunya dan ibunya berkongsi petua untuk hilangkan kerak tersebut dengan mudah.

Ujarnya, “Al kisahnya saya rebus ketupat dalam periuk besar ni.. dok ralit sembang tak sedar ketupat hangus dah.. dekat sekilo jugak ketupat tak dapat diselamatkan. Bahagian atas ok la selamat.

“Nak cakapnya punya tebal kerak yang hangit bahagian bawah. Tak tahu dah nak buat macamana. Saya nak buang dah sebab dah cuba gosok-gosok pon tak hilang.

“Sekali bila tanya mak. Mak cakap jangan buang sayang periuk besar tu. Cuba guna soda katanya.”

Saya pon masukkan air bagi mendidih pastu saya masukkan soda dan cuka. Didihkan sampai 5 min. Saya buang air panas tu terus tonyoh dengan berus periuk yang kasar. alhamdulillah tak sampai 5 min settle…

Meninjau di ruangan komen, rata-rata teruja dan bersyukur dengan perkongsian tip ini dan tidak kurang juga ada yang turut sama berkongsi petua lain yang mereka praktikkan untuk membersihkan kerak pada kuali atau periuk yang tebal.

Antaranya perkongsian  daripada Ana Maria, menurutnya “Guna Asam keping pun boleh.
Rebus Dalam 5keping Dalam Tu. Dah mendidih tutup API biar je Dalam semalam. Esok bersihkan korek guna sudu masak pun boleh. Sebab tak lekat dah.”

Komen Fatin Nabihah pula,  “Mak sy ajar buh soda, hg tahaq sehari.. esok bru gosok.. so far berkesan”

IKLAN

Berkongsi pengalaman, Wardah Nasuha berkata, “Sy buat xrendam air panas..just guna cuka n soda bicarbonate..lagi elok klo pakai y jenama arm hammer ke ape tu kotak oren..pastu biarkan semalaman..besok berus pakai berus kasar tu..lagi licin & kilat dr sblom nasi impit hangit dlm tu 🤣boleh guna jugak klo jenis rajin nak sental bontot periuk”

Komen dari WRosni WMesuji pula, “Sy guna sabun champaca/rose…alhmdulillah..”

Sumber :Faizah Samat

Nak tahu, KELUARGA ada hadiah wang tunai RM500 nak beri kepada anak-anak anda! Caranya mudah sahaja, anda perlu kongsikan perasaan rasa bangga menjadi anak Malaysia.

IKLAN

Untuk maklumat lanjut layari je laman web https://toko.ideaktiv.com/product/virtual-himpunan-saya-anak-malaysia/ , baca syarat kelayakan dan jangan lupa untuk berdaftar di sana ya!

Sebarang soalan boleh di http://www.wasap.my/60169647520

Jom sertai E-Keluargagader BELAJAR ONLINE BUAT ROTI JALA VIRAL dengan daftar segera di https://toko.ideaktiv.com/product/ceriakan-hati-dengan-buat-roti-jala-viral/  atau whatsapp di http://www.wasap.my/60169647520

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club