Zaman sekarang, ada sesetengah suami menjadikan  isteri tak ubah seperti hamba yang perlu berbakti 24 jam.

Apabila silap sikit diugut kata derhaka dan takkan bau syurga. Nak tak nak, isteri beralah kerana anak dan kerana Allah.Akhirnya isteri makan hati sendiri.

Itu realiti yang berlaku dan hal ini diulas oleh pelakon Yatt Hamzah di laman instagramnya.

MashaAllah ramai rupanya suami yg kasar pada isteri ya..Dengan orang lain mereka lemah lembut dan berbudi bahasa tapi dengan anak bini..? Ada sampai tahap kurang ajar dan menengking2 bila marahkan isteri. Allahuakbar sedihnya.

Tambahnya lagi, dia bukan ustazah atau pakar kaunseling. Namun dia tertanya-tanya apakah yang patut dilakukan bila ada suami yang begini?

“Bersabarlah namun tegas (maksudnya jangan diam saja, kena tegur dg baik, lembut namun tegas bukan maki dia balik), banyakkan Berdoa dan Berbincang baik2. “Dah bertahun sabar dan tegur elok tapi sama je.. NAK BUAT CAMNE LAGI?” Kalau begini mintalah bantuan dari mereka yg lebih arif dan banyakkan lg doa. Jangan pernah stop doa.

Yatt juga turut menasihati para suami supaya membuang ego dan ingat kembali kenapa isteri dipilih sebelum ini.

“Wahai Suami2, buanglah ego. Pandang muka isteri, Lihat matanya dan riak wajahnya dalam2. Itu wanita yg kamu telah pilih utk bersama hingga ke Syurga. Ingat balik ikrar janjimu pada isteri mu pada hari kamu menikahinya, ingat balik janji mu menjaga, membimbing dan menggembirakan, membahagiakan dia, ingat blk segala pengorbanan dia, sakit perit isteri mu mengandungkan & melahirkan anak2 mu. Mereka berkorban nyawa utk kamu. Ingat balik semua tu wahai suami.

 

View this post on Instagram

MashaAllah ramai rupanya suami yg kasar pada isteri ya..Dengan orang lain mereka lemah lembut dan berbudi bahasa tapi dengan anak bini..? Ada sampai tahap kurang ajar dan menengking2 bila marahkan isteri. Allahuakbar sedihnya. DM kt IG Bonda ni boleh dikatakan ramai isteri yg mengadu benda ni. Bonda ni bukan ustazah atau pakar kaunseling. Tapi bila ada suami yg begini, nak buat apa ya? . Bersabarlah namun tegas (maksudnya jangan diam saja, kena tegur dg baik, lembut namun tegas bukan maki dia balik), banyakkan Berdoa dan Berbincang baik2. "Dah bertahun sabar dan tegur elok tapi sama je.. NAK BUAT CAMNE LAGI?" Kalau begini mintalah bantuan dari mereka yg lebih arif dan banyakkan lg doa. Jangan pernah stop doa. . Wahai Suami2, buanglah ego, pandang muka isteri, Lihat matanya dan riak wajahnya dalam2. Itu wanita yg kamu telah pilih utk bersama hingga ke Syurga. Ingat balik ikrar janjimu pada isteri mu pada hari kamu menikahinya, ingat balik janji mu menjaga, membimbing dan menggembirakan, membahagiakan dia, ingat blk segala pengorbanan dia, sakit perit isteri mu mengandungkan & melahirkan anak2 mu. Mereka berkorban nyawa utk kamu. Ingat balik semua tu wahai suami. . Dan ingat lah pesan Nabi SAW, LELAKI YG BAIK ADALAH YG PALING BAIK DENGAN ISTERI DAN ANAK2NYA. . #SILAHADAMPESANNABI #YATTMENGAYAT #FROMTHEHEARTOFAMUJAHIDAH #DARIHATISEORANGMUJAHIDAH #SUAMIISTERI #KELUARGABAHAGIA #KELUARGASUNNAH #NABISEBAIK2SUAMI #SELFREMINDER #MUHASABAHDIRI #SUAMISOLEHIATERISOLEHAH

A post shared by www.fb.com/YATT.HARYATIHAMZAH (@yatthamzah_suci) on

IKLAN

Ulasan Yatt ini turut mendapat respond dari pengikutnya. Malah ada yang berkongsi kisah hidup mereka.

ainurbariahhalilTulaa kebanyakannya laki skang ego dgn isteri slalu bsikap kasar dgn isteri, sampai isteri tegor silap suami pn xbleh..sedih?, knpe prempuan xde hak ke nk bsuara?? Hanye yg mengalami saje yg fham.. skit nye tuhan je yg tahu

tinkerbell_with_peterpansakit sgt..x trtanggung bila dia tnya apa jasa awak kt saya?yes saya tau sya cuma housewife..then bila dia ckp stakat branak,pompuan lain pun boleh branak,bnyk lg yg mnyakitkn smpai x boleh nk hadam lg dh,tp bila pndang wajah ank2..terpksa telan jgak..betapa hati ini x mampu smbuh lg,btapa bnyknya air mata yg jatuh di stiap doa dan sujudku,Ya Allah..Ya Rabb kau tguhkanlah hati dan jiwaku utk mnmpuh dugaan ini..Dia yg lbih mngetahui..

yuslinayunusAllahu.. Bersabarlh wahai para isteri.. O Allah nmpkkan mcmana pahala tu mcm wang dimpanan dlm bank sentiasa btmbh dari masa ke masa.. Pasti para suami ni xkan perlakukan kalian sebegini… Klo ditanya ttg apakah sumbangan kita pada suami… Walaupun house wife.. Suami xmungkin dapat membalasnya.. Melahirkn zuriat suami.. Bertarung nyawa.. Xdpt nak di catitlh… Cuma suami yg kene tau tu… Dan mungkin mereka dpt lakukn sepertimana yg kita lakukn…

IKLAN

faizerinorhidayusaharudinSetiap kesabaran ada hadnya…semoga kamu ( sangsuami) akan terima balasanya kelak di atas setiap titisan air mata ( sang isteri) yg mengalir di atas setiap perbuatan kamu

ummu_rafiqAkk pun pelik dgn suami yg begini yat, dgn org lain kemain baik tp dgn isteri sendiri hmmm

myhearttttt_@candlenutsbynadia bila kita lwn, dia lwn balik…lps tu xpasl2 kena sumpah isteri derhaka…suami derhaka pn wujud dah skrg ni..

eicemaZaman skrg isteri bukan lg amanah untuk dipimpin masuk syurga..isteri xubah sprti hamba yg perlu berbakti 24jam pd suami..bila silap skit diugut kata derhaka dan xakn bau syurga..isteri beralah kerana ank dan kerana Allah..last2 isteri mkn hati sendiri..Ya Allah..Kau kuatkan lah hati setiap wanita2 yg teraniaya..kerana aku tahu kasih sygmu tiada tandinganNya.

Sumber: ig yatthamzah_suci