Belum pun masuk bulan ramadan, pasti ibu-ibu tengah cari idea untuk sediakan kuih raya kan. walauoun mungkin tahun ini tak dibenarkan lagi merentas negeri untuk pulang beraya, namun nak mengubat hati yang sedih, jom la kita buat kuih raya untuk hidangan seisi keluarga.

Jadi, pilihan kuih yang simple tapi sedap pasti memudahkan lagi urusan ibu-ibu kan. Apa kata cuba buat resipi Almond bersalut coklat ini. Kuih ini juga boleh dibuat hari biasa untuk kudapan anak-anak. Mudah cara sukatan dan buatnya, sedap pula tu. Jom cuba!

Resipi ini dikongsikan oleh  Ameera.

Almond bersalut coklat.

Buat kunyah kunyah depan tivi.

Bahan dan cara ada di setiap gambar ye.

Selamat mencuba gais. 🥰

Cara membuat:

  1. Gorengkan almond tanpa minyak ye. Api sederhana, rajin kacau dia tidur. Ibu pakai sukatan 400 gram. Goreng selama 15 minit gitu.

2. Selepas di goreng Kemudian masukkan dalam oven pula. Suhu 150 untuk 20 minit. Ini pun rajin buka pintu dan kacau tidurnya supaya ranggup sebati.

3. Siap dah. Rasa lah. Ranggup sungguh. Tak berhenti makan sebab almond ni Ya allah sedapnya.

4. Ibu guna 6 pack untuk 400 gram almond tadi. Letak dalam mangkuk yang tahan panas ye. Nak guna brand lain takde masalah. Ikut memasing ye.

5. Kita wapkan. Bawah periuk letak air yang sedang mendidih. Kacau coklat sampai cair heylok

IKLAN

6. Sampai begini. Ya allah bau nya. Dah cair begini letak tepi dalam 15 minit. Tunggu dia sejuk

7. Dah sejuk coklat tadi masukkan almond. Bila sejuk masuk almond ranggup nya tak boleh bawa bincang. Kalau panas panas masukkan almond hilanglah keranggupan almond tu. Sedihkan? Kacau sebati semua ye.

8. Kemudian ibu pakai lapik oven tu ha. Ambil sudu letak comel comel atas tu.
Dah siap masukkan dalam peti ais selama 20 minit. Peti ais bawah bukan peti ais atas hat keras tu.

IKLAN

9. Siap berbaris selepas disejukkan selama 15-20 minit dalam peti ais. Yahuuuu

10. Siap dah. Boleh dah mengunyah! Esok esok esok esok diet.

11. Simpan baik baik dalam balang. Nak makan ambil je. Nak letak dalam peti Ais pun boleh, nak letak luar pun boleh. Tak cair. Jangan letak bawah cahaya matahari sudahlah. Bukan coklat je cair, kita pun boleh cair.

Krupkrapkrupkrap dalam mulut. Bila nak diet? Argghhh lantaklah

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club