Ketua keluarga iaitu seorang suami tanggungjawabnya bukan kepada isteri dan anak-anak tetapi ibu bapanya. Jika suami merasakan rezeki makin menyempit iaitu sentiasa tak cukup tentu ada yang tak kena dalam kehidupan.

Perkongsian ustaz Ebit Lew sungguh menyentuh hati untuk kita renung-renungkan diri. Moga kisah ini dijadikan ikhtibar  untuk muhasabah diri.

happy young asian muslim family while sitting on a couch

Semasa cuci kereta tadi jumpa seorang abang muka serabut dan masam. Saya salam dengannya dan kata apa khabar? Selalu cuci kereta di sini ke? Yer selalu cuci di sini sebab bersih.

Begitulah iman cara nak bersihkan dan gilapkannya dengan puji Allah. Cakap kalimah. Dialah Allah. Dialah tuhan yang buat segalanya. Allah maha kaya. Allah Sayang kita banyak nikmat dia beri. Hanya Allah yang berkuasa. Semua makhluk langsung tiada kuasa.

Terus dia mencelah. Saya sedih sebab ada masalah hutang yang terlalu banyak. Saya ada buat beberapa personal loan. Dua-dua dah kena bayar. Dah lebih tarikh. Macam -macam saya kena nanti. Mak ayah dan isteri saya dah marah dan kami asyik bergaduh.

Tak tahu nak buat macam mana. Ada nasihat ke ustaz?

Jika abang jumpa saya awal mungkin saya akan nasihatkan jangan buat personal loan dengan sesiapa pun termasuk bank. Saya ada 3 soalan jer untuk abang. Jika abang jawab 3 ini insyaAllah segalanya akan jadi mudah dan Allah mudahkan segala urusan hutang tu.

Pertama abang solat awal waktu tak? Allah jika sebab tu. Saya memang jarang sangat solat. Kadang-kadang jer solat. Tapi sebenarnya dah lama juga tak solat. Jika abang jaga solat Allah akan jaga abang.

IKLAN

Kedua bagaimana layanan abang pada orang tua dan isteri ? Mak ayah ada. Tapi jarang ziarah.. Isteri pun selalu kena marah dan kena tengking. Kami selalu bergaduh.
Sebenarnya jika abang jaga ibubapa dan isteri dengan baik. Allah akan berkatkan rezeki kita. Sentiasa niat bekerja untuk bahagiakan hati mereka. Sikit pun tak nak susahkan mereka. Jaga isteri dengan baik. Rezeki bertambah. Pengalaman semua kawan saya, jika mereka setia dan baik dengan isteri rezeki bertambah. Jika mereka sakiti hati ibubapa atau isteri. Rezeki yang dah ditangan pun hilang. Dah nak masuk mulut pun keluar semula.

Ketiga suka beri duit pada mak ayah dan isteri. Beri mereka duit belanja. Walau sedikit. Saya pernah ada hutang 20ribu. Tak tahu nak bayar macam mana. Saya ada sedikit duit 2 ribu jer saya selesaikan semua hutang isteri dulu. Minggu depan Allah hantar jalan selesaikan hutang saya rm20k. Sebenarnya saya tak sangka secepat itu Allah buka jalan.

IKLAN

Pernah juga saya terlalu sempit dan anak-anak sakit yang buat saya betul-betul menangis. Saya ada duit sikit. Saya cepat-cepat pergi rumah mak ayah bagi duit sikit dan kata mak ayah tolong doakan. Mereka tolak duit saya. Ebit lagi perlukan duit ni. Kata saya mak…ayah…tolong terima sebab bila mak ayah terima dengan gembira. Allah sayang ebit. Bila Allah sayang tak ada lagi perkara perlu risau. Lepas tu Allah selesaikan masalah dan sakit. Lagi kita pemurah pada ahli keluarga. Lagi murah rezeki kita. Jika pada isteri dan ibubapa kedekut bagaimana rezeki nak datang lagi. Kita diberi rezeki mengikut ramainya tanggungan kita. Nampak besar beban tapi sebenarnya Allah nak bagi rezeki lebih. Payah nak faham. Tapi itulah iman. Itulah hakikat yang sedang terjadi dan sentiasa terjadi.

Dia terus sebak. Dan kata saya dah lama tak buat semua tu. Saya keras hati. Ya Allah.

Cubalah abang buat 7hari baki Ramadhan ni. Bila dia datangkan masalah yang buat kita hilang cerdik dan rasa betul-betul bodoh. Begitulah bila dia selesaikan kita sampai terlupa kita pernah ada masalah. Mintalah pada dia. Dia cuma sayang kita dan nak betulkan hidup kita. Supaya kita tak hanyut. Dialah Allah yang sedang menyaksikan kita semua. Lailatulqadar lebih baik dari seribu bulan. Semua doa dimakbulkan. Buatlah 3 perkara tadi. Pasti Allah mudahkan buat abang-ebit lew

#fbElewsDesign #fbhayfarayyan #www.transformjiwa.com #jemputanTraining #0132556423