Santan sering digunakan dalam masakan. Ada jenis santan pekat dan cair. Ada yang di dalam kotak dan ada juga yang dibeli segar. Kali ini admin nak ajak ibu-ibu mengenali jenis-jenis santan yang di jual di kedai mahupun pasaraya.

Jom baca perkongsian oleh puan Ummi Syuhada  mengenai jenis-jenis santan dan kegunaannya. Nampak sama tapi rupanya tujuan berbeza

SANTAN.
TIPS & PENGGUNAAN SANTAN FRESH, KOTAK & SERBUK.

Antara sebab kenapa rumah saya banyak jenis santan. Saya gunakan semua jenis dgn tujuan yg berbeza.

Semua ni saya guna. Semua best

1. Santan kara pekat. Sesuai masakan berkuah sbb tekstur kental dan susah pecah minyak. Beginner yg belum mahir masakan berkuah santan sesuai guna ni sbb takde masalah santan pecah minyak & berketul. Ayam brand dan M&S cair sikit, kena lebihkan kuantiti santan berbanding kara. Rasa tiga2 sedap.

Kara. Kalau masakan berkuah santan mcm masak lemak cili padi ni, takde masalah takut terpecah minyak bila santan meruap. Lepas panaskan 2-3 kali lg pekat lg sedap
Serunding basah. Santan M&S campur dgn Ayam Brand. Lebih cepat pecah minyak berbanding kara, mungkin sebab lebih cair. Kaler juga lebih cantik. Kara kalau terlebih santan, tekstur rendang jadi tebal. Santan M&S dan Ayam Brand saya tak dpt bezakan lg kualitinya, jadi demi kasih syg saya beli dua2 😄 😆

2. Untuk rendang, kara susah pecah minyak sbb pekat. Jadi, kena lebihkan air atau tumis dulu. Kalau guna daging yg berlemak tak perlu tumis sbb lemak tu akan keluar minyak.

3. Kalau nak guna kara utk pulut bersantan, kena cairkan dulu dgn air panas. Dia susah sebati masa nak gaul dgn pulut & bergumpal. Ayam brand dan M&S ok, boleh terus gaul & senang larut sbb lebih cair.

Freshly squeezed, tiada campuran air. Bila beku takde air batu terasing kat bawah. Kalau ada air batu, itu santan cair. Lalukan saja bhgn ais tu bawah pili kalau nak pati. Jgn marah penjual, sbb ada yg blend kelapa parut utk jual santan beku, wajib le guna air. Bukan semua ada mesin perah kelapa tu. *Biasanya resepi rendang 1kg daging dan 1kg santan, kalau guna pati ni cukup 1/2 kg je.

4. Santan fresh lepas beli terus masuk dlm chiller atau freezer. Kalau kuantiti yg banyak dlm 1 pek, (contoh 1kg) ada juga kemungkinan basi kalau lama dlm chiller sbb bhgn tengah bungkusan lambat sejuk, yg sejuk dulu bhgn keliling plastik. Kena timing waktu penggunaan. Dan ambil kira juga brp lama dia dah berada pada suhu luar. Jadi sebaiknya beli brg lain dulu sebelum santan.

Nasib baik guna 1 je kara. Yg ni guna Ayam Brand. Cantik boleh terus tuang dlm beras. Hasilnya cun tapi gmbr ni belum masak sepenuhnya

5. Santan fresh yg dah beku, kalau nak guna utk rendang & nasi lemak, terus masuk je takyah tunggu cair semula.
6. Santan fresh yg beku kalau nak buat masakan berkuah, kena rendam dlm bekas berisi air dulu, dah cair baru guna. Kalau tak kuah jadi pecah minyak.

Kalau takde daun pandan, tuang je serbuk perasa pandan dlm nasi lemak. Gmbr nasi lemak sebelah tu sebagai hiasan je

7. Santan serbuk sedap buat puding, agar2 bersantan, nasi lemak. Rasanya agak creamy. Yg ada perasa pandan sgt sedap utk nasi lemak.

Lemang cawan. Mula2 guna kara. Rasanya mungkin silap teknik & perlu cairkan dulu santan dgn air panas. Pastu tukar ayam brand. Next pic ➡️ lemang guna ayam brand

8. Santan serbuk adalah penyelamat masakan yg dah tercair. Tabur terus dlm kuah tp api kena kecik, tabur setempat jgn merata nanti susah nak kacau bagi larut. Kalau tak yakin, cedok sikit kuah dlm bekas, masuk serbuk dan kacau sampai larut dulu baru tuang balik. Cucur jagung atau cucur durian yg dah tercair bancuhan, tabur terus serbuk.

Alamak..kena cepat2 topup stok M&S ni.. biasa guna selang seli. Masa ambik gmbr td, ambik stok yg baru beli, tak perasan plak M&S abis langsung. 🌹 Sekadar berkongsi pengalaman dari dapur sendiri je..

9. Santan serbuk lebih murah. Lepas guna tak abis sepeket, baki boleh simpan lama. Gulung elok2 ikat getah @ kepit klip simpan kat chiller.

Pulut pelam. Mula2 gaul dgn kara.. tak jadi. Pastu tukar santan fresh. Cantik berkilat. Tak jadi sbb silap teknik.

10. Kalau rajin buat santan sendiri. Beli kelapa parut putih, blend, tapis dan bekukan dlm bekas kecik2. Kalau kelapa parut yg tak putih semua, baki mendapan akan menyebabkan santan keruh sikit. Tapi bukan masalah besar utk semua menu kecuali ketupat. Bila masak pulut dgn santan, jgn tuang sampai abis santan yg keruh bhgn bawah, nanti rupa ketupat jd lebih gelap & berbintik hitam kat pulut.

Untuk masakan tertentu, rendam sampai cair sebelum guna. Pek kecik ni kalau buat kari ikan guna sikit je.. kalau kari ayam/ daging kdg2 guna semua. Kuih-muih tradisional saya lebih suka santan asli mcm roti jala, ketayap, bengkang, kuih cara, tepung talam dll

11. Santan beku, nak cek cair ke tak. Tengok bhgn mendapan kat bwh. Kalau bhgn ais tu banyak, santan tu cair bila larut. Kalau nak santan yg pekat, bhgn ais beku tu lalukan bwh air paip, tinggalkan yg pati je.

IKLAN

12. Santan fresh kalau nak uji bertepung atau tak, cedok sikit letak dlm kuali, kalau cair jd minyak tiada tepung. Kalau jadi lempeng, bakinya tambah garam terus melempeng sampai abis. Cepat2 buat gulai ayam hantar kat saya 😂

Cucur durian.. kalau bancuhan tercair tabur je santan serbuk. Resepi anggaran. 2 cwn tpg gandum 2 sudu tpg goreng 2-3 ulas isi durian blend atau gaul terus Gula 2-3 sudu besar Garam 1 sudu kfc Cecair : Air @ santan anggaran 1.5 – 2 cawan. Mulakan dari 1.5 cawan dulu tuang sikit2. Perap 30 minit. Nak lagi rangup masa minyak tgh panas, ambik sesudu masuk dlm bancuhan, kacau2 rata sebelum goreng

Setakat ni dulu perkongsian saya. Baca juga caption kat gambar ye. Kalau sapa2 nak bagi tips tambahan silakan nanti saya edit.

*Disclaimer : Berdasarkan pengalaman dan pemerhatian penulis sahaja Ummi Syuhada


Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club

IKLAN

Sedar tak sedar, bulan depan dah masuk bulan Ogos tau, bulan Kemerdekaan Malaysia!

Sebagai rakyat yang cintakan tanah air, mesti anda ada cara tersendiri nak eskpresikan rasa cinta dan bangga menjadi Anak Malaysia kan? Betul tak?!

Ehhh jangan cakap kat sini, simpan idea anda tu dan hantarkan kepada kami dengan menyertai Virtual Himpunan Saya Anak Malaysia!

Nak tahu caranya? Senang je! Layari je laman web  https://toko.ideaktiv.com/product/virtual-himpunan-saya-anak-malaysia/ , baca syarat kelayakan dan jangan lupa untuk berdaftar di sana ya! Sebarang soalan boleh ajukan di nombor yang tertera di poster