Asparagus dianggap tanaman yang unik dan enak dibuat goreng. Biasanya kita membelinya di kedai.

Harga tinggi asparagus dipasaran menjadikan ia adalah antara sayur jenis mahal. Apa kata kali ni tanam aje di rumah, jangka hayatpun lama hingga 20 tahun. Nak tahu caranya. Ikuti perkongsian ini.

Pokok-pokok ini saya tanam dari biji benih yang dibeli di AE Grafted Nursery , Kota Bharu, Kelantan.

Boleh dituai seawal 10-12 bulan. walaupun spears tak besar. Asparagus matang setelah usia 2 tahun, waktu ini spears cukup besar. Hayat pokok asparagus hingga 20 tahun.

Bagi mereka yang dah beli biji benih, boleh ikut cara nak untuk tanam.

1. Rendam biji benih semalaman dgn beberapa biji bawang merah
2. Sediakan tray dgn media campuran tanah hitam dan peatmoss ( sabut cincang )
3. Letakkan biji benih, satu biji satu lubang. Siram dan tutup dgn plastik hitam. Letakkan di tempat teduh.
4. Selepas 2 hari, buka plastik hitam dan biarkan di tempat teduh.Biji benih asparagus ambil masa 2 -5 minggu untuk bercambah. Jadi kena sabarlh ya..
5. Bila dh tumbuh 3- 4 batang bolehlh pindahkan ke pasu kecil
6.Selepas 3- 4 bulan, agak2 pokok dh stabil bolehlh pindahkan ke pasu besar atau kawasan yg lebih luas
7. Siraman dilakukan 2 kali sehari.

Asparagus ni ada jantan dan betina.Yang jantan spearsnya lebih besar dibandingkan dgn yg betina. Yg betina kecil tapi mengeluarkan bunga dan buah untuk dijadikan benih.

Asparagus yang ditanam dalam raised beds. Media tanah hitam dan cocopeat ( sabut cincang )

Crown yang besar dh boleh dipisahkan untuk dibiakkkan.

Pokok betina yg mula berbuah.Kena tunggu berwarna merah baru boleh dipetik untuk dijadikan biji benih.

Antara baja yang digunakan. Yg hitam tu baja kopi.

IKLAN

Crown asparagus yg di jual dgn harga rm15 setiap satu. Gambar ihsan dari pemilik AE Grafted Nursery, Berek 12, Kota Bharu

Selamat mencuba!

Sumber: Faridah Rahman

IKLAN

Sedar tak sedar, bulan depan dah masuk bulan Ogos tau, bulan Kemerdekaan Malaysia!

Sebagai rakyat yang cintakan tanah air, mesti anda ada cara tersendiri nak eskpresikan rasa cinta dan bangga menjadi Anak Malaysia kan? Betul tak?!

Ehhh jangan cakap kat sini, simpan idea anda tu dan hantarkan kepada kami dengan menyertai Virtual Himpunan Saya Anak Malaysia!

Nak tahu caranya? Senang je! Layari je laman web https://toko.ideaktiv.com/product/virtual-himpunan-saya-anak-malaysia/ , baca syarat kelayakan dan jangan lupa untuk berdaftar di sana ya!

Sebarang soalan boleh di http://www.wasap.my/60169647520

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club