Pemergian penyanyi Allahyarham Siti Sarah Raisuddin pada pagi Isnin lalu tetap dalam ingatan peminatnya. Di media sosial, ramai yang tidak putus-putus berkongsi kebaikkan arwah. 
Salah satunya arwah sempat berkongsi resipi masakan Ketam Sweet & Sour Chinese Style di Instagram miliknya telah menarik perhatian ramai peminatnya. 
Buat yang bercadang untuk mencuba masakan ini boleh ikuti resipi yang dinyatakan oleh puan  Ameera yang menggunkan resipi arwah.
Ketam Sweet & Sour Chinese Style. Sedap sungguh resipi arwah Siti Sarah ini. Cara dan bahan bahan disetiap gambar.
Resipi Ketam Sweet & Sour Chinese Style

 

Cara penyediannya:

Ketam 10 ekor. Siang dan cuci bersih ye.

Panaskan minyak. Bawang putih 6 ulas, halia besar ibu jari. Cincang begini. Tumis sehingga naik bau.

Cili kisar kering. Ibu masukkan 2 sudu makan. Sukatan ini anak anak pun boleh makan sama. Nak pedas letak lebih. Tumis sehingga pecah minyak. Aruah masak pakai cili boh. Ikut la masing masing ye.

Sos cili angaran 2 sudu makan.

Gula 1 sudu makan.

Sos tiram 2 sudu makan.

Kicap cair angaran 3 sudu kecil

Masukkan air 1 mangkuk

Masukkan 1 sudu makan black vinegar

Masukkan 1 sudu makan sos tomato

Garam secukup rasa ye.

Kemudian masukkan ketam. Gaul sama rata ye

Kemudian dah masak ketam tu masukkan tepung jagung. Tepung jagung 2 sudu makan. Letak air sikit untuk larutkan. Masukkan dan gaul.

Kemudian masukkan putih telur. Ibu pakai 2 biji telur ye. Telur kuning tak pakai ye.

IKLAN

Gaul rata dan tutup sekejap. Masak dalam 5-6 minit begit

Dah masak tutup api. Siap dah.

Boleh masukkan dalam bekas. Penyudahnya ibu ratah je ni. Sedap ya ampun.
Ini adalah masakan terakhir Aruah

Terima kasih aruah Siti Sarah. Perkongsian resipi juga salah satu saham kita di akhirat kelak. Selagi ada orang dimuka bumi ini menggunakan dan manfaatkan resipi, selagi itulah pahala kita terus mengalir.

3 amalan yang kita akan bawa bila meninggal kelak.

1- Doa anak yang soleh & solehah
2- Ilmu yang bermanfaat
3- Sedekah amal jariah

Walaupun dia sudah tiada, tapi kehidupan dan moment dia masih hidup. Meninggalkan kita dengan satu rentapan supaya berkasih sayang bersama suami hingga ke akhir hayat. Taat dan mencintai suami dengan sepenuh jiwa. 

IKLAN

Warganet luah rasa sebak dan titip doa.

 

Sumber: Ameera

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club

Sedar tak sedar, bulan depan dah masuk bulan Ogos tau, bulan Kemerdekaan Malaysia!

Sebagai rakyat yang cintakan tanah air, mesti anda ada cara tersendiri nak eskpresikan rasa cinta dan bangga menjadi Anak Malaysia kan? Betul tak?!

Ehhh jangan cakap kat sini, simpan idea anda tu dan hantarkan kepada kami dengan menyertai Virtual Himpunan Saya Anak Malaysia!

Nak tahu caranya? Senang je! Layari je laman web https://toko.ideaktiv.com/product/virtual-himpunan-saya-anak-malaysia/ , baca syarat kelayakan dan jangan lupa untuk berdaftar di sana ya!

Sebarang soalan boleh di http://www.wasap.my/60169647520