Membina impian bersama pasangan untuk memiliki sebuah kediaman yang selesa dan menepati citarasa, pastinya ingin segera direalisasikan agar sama-sama dapat rasa kepuasan hati melihat impian menjadi nyata. Detik itu, pasti cukup membahagiakan akan dikenang sampai bila-bila.

Pun begitu buat Puan Shahida Daud, dia  punya kisah yang tersendiri berkenaan rumah impian arwah suaminya yang kini berjaya realisasikan. Ini perkongsiannya.

“Sayang. Nanti kan bila kita dah dapat kunci rumah, kita renovate kaw-kaw. Buat rumah cantik-cantik! Lepas tu, Abang dengan Sayang mintak tukar ke Kuantan. Kita tinggal sama-sama kat rumah ni dengan anak-anak…”

Masih terngiang-ngiang kata-kata terakhir arwah suamiku pada penghujung bulan Mac 2019. Beberapa minggu sebelum dia pergi bertemu Illahi. Macam-macam impian yang encik Suami angankan.

Design rumah, konsep dan dekorasi rumah daripada A to Z segalanya tersimpan rapi dalam gallery handphone Suamiku. Dia sukakan konsep yang simple, modern minimalist. Sama citarasa seperti aku.


Sejujurnya, penat otak rasa nak pecah mental buat rumah ikut lukisan peta hati sendiri.
Almaklumlah, ilham datang dari 1 kepala sangatlah menguji tahap penguasaan mental 200% bergelut pula dengan kekangan masa menguruskan perihal anak-anak dan kerjaya.
Aku cuba realisasikan hasrat yang pernah kami rancang bersama. Aku usaha sehabis daya semampu kudrat yang ada.

Ok kawan-kawan, jemputlah cuci mata masuk rumah saya yang sederhana ini.
Segala kisah perit pahit susah duka serabut kepala, halangan demi halangan yang dilalui biarlah saya telan sendiri simpan dalam hati.

Jun 2020. Mula renovasi rumah. Ini rumah kedua saya atas nama sendiri, dapat kunci rumah pada 11.11.2019. Alhamdulillah rezeki dapat beli rumah teres 2 tingkat corner lot (subsale).


Inilah hasilnya setelah 44 hari 44 malam tidur tak lena makan terlebih kenyang bersilat ke sana ke sini terhuyung hayang terbang melayang. Fikirkan warna cat je pun rasa nak termuntah.

Oh ye. Warna merah seciput tu adalah my favourite colour. Ia melambangkan character tuan rumah. Letaklah jugak sikit warna merah tu walaupun secuit secubit secukup rasa.

Pagar mana pagar? Dah siap cuma tukang belum pasang lagi angkara PKP

BAHAGIAN RUANG TAMU

IKLAN

BAHAGIAN TANGGA

Ada satu bilik kat tingkat bawah ni, saya buatkan khas untuk mak abah. Ada bilik air sekali yang menghubungkan bilik air dan dapur.

BAHAGIAN DAPUR KERING

IKLAN

Shahida turut berkongsi kos yang dibelanjakan untuk merialisasikan impiannya, iaitu RM150k (atas kertas)

Menurutnya juga dia berasa lega usahanya selama ini, “Fuhhh rasa puas hati dengan hasil kerja keras kepala otak sendiri! Bezanya cuma tiada lagi insan tercinta menemani di sisi menyaksikan di depan mata lakaran rumah impian kini bertukar menjadi realiti”

Sumber : Shahida Daud

Jom sertai E-Keluargagader BELAJAR BUAT ROTI UNTUK KELUARGA secara online, daftar segera! Whatsapp di http://www.wasap.my/60169647520

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club