Tanaman kesum menjadi antara tanaman yang lazim dijadikan koleksi tanaman dikeliling rumah.

Selain kegunaan dalam masakan, tanaman ini juga boleh dijadikan sebagai penyeri landskap laman herba. Bentuk daunnya yang panjang dan runcing malah merimbun, nampak begitu istimewa.

Pun begitu, ramai mengatakan bukan mudah untuk menanam pokok kesum ini. Bahkan untuk membiakkannya juga bukan calang-calang orang boleh lakukannya. Apa yang pasti ada teknik dan skilnya yang tersediri.

Selain keratan batang pokok kesum disemai ditanah, ia juga boleh disemai dengan teknik rendam di dalam botol sebagaimana yang dikongsikan oleh Puan Nur Izzah Mahmud ini.

Hasil semaiannya nampak begitu subur bila mana akar bercambah yang dapat dilihat melalui botol lutsinar terlihat jelas begitu memberangsangkan.

Menurut Puan Nur Izzah, penyediaan keratan batang kesum diambil daripada pokok induk. Selepas itu, rendam sahaja dalam botol.Buang daun belah bawah macam dalam gambar tu.

Macam tu saja saya buat letak kat tempat yang mudah dapat cahaya tapi bukan direct. Macam saya tu matahari pagi sampai kul 3 je . Pastu teduh dah.

ARTIKEL MENARIK : Tanam Pokok Bunga Ni Tanpa Tanah, Tanpa Baja & Tanpa Racun. Tapi Hidup Subur Je.

Rutin Baja

Menurutnya lagi ketika berkongsi info untuk mendapatkan keratan batang kesum yang direndam agar sarat berakar, ianya perlu dibaja selepas sebulan dengan baja ab atau NPK 15.

Saya guna teknik rendam dalam botol ni la. Pakai air paip je. Pastikan letak kat tempat dapat matahari.Tambah je air bila nampak kurang.

IKLAN

Cara-caranya:
1. Pastikan pokok yang nak disemai tu segar fresh.

2. Buang daun belah bawah tangkai dia yang nak direndam dalam air.

3. Biasa seminggu dia layu macam nak mati. Biarkan je.

4. Tengok lepas dua minggu dia akan segar.

IKLAN

5. Dah banyak akar boleh pindah ke tanah

Selain itu, apabila telah ditanam di atas tanah, pastikan pokok kesum selalu ditrim daunnya  agar kekal subur.

“Maksud saya kalau dah tinggi nak keluar bunga tu tanda-tanda dah tua. Kalau tak kerat or trim lama-lama mati.

Alhamdulillah…hadiah kat mak sepasu ambik berkat.

“Trim pendek tinggal sejengkal je dari tanah. Pastu letak baja. Air beras. Air siang ikan tu. Sekali sekala perut ikan tanam dalam tanah pasu untuk kalau time kita beli ikan. Saya buat macam tu. Lagi satu, kalau nak pindah ke tanah tak yah letak baja lagi. Akar dah lebat pindahka sahaja”

Sumber : Nur Izzah Mahmud 

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club