Asyik ayam, ayam ayam! Itu jela menu harian kat rumah yang diminta oleh anak-anak. Muka pun dah macam ayam dah rasanya! hehe.

Sesekali bila dah jemu dengan lauk yang di request oleh anak-anak, boleh la tukar kepada menu mak-mak pula!

Salah satunya, yang selalu kita pesan bila makan di restoran thai, daging masak merah. Selalu makan kat kedai, ingat susah menunya nak buat. Tapi bila tengok resipi dari Maznah Sumaila ni, senang rupanya! Yang mana kehabisan idea tu, jom buat menu ni pula!

Daging Masak Merah Ala Thai KapKunKap

Hari ni rasa rindu nak makan kat restoran Thai. Selalu order Daging masak merah ala Thai ni. Rasa teringin tu tak boleh tahan.

Jadi, oleh kerana menyahut seruan kerajaan untuk #StayAtHome saja, kita buatlah ikut barang yang ada kat rumah.

Siapa nak cuba, resepi dan cara-cara ada disetiap gambar ye. Mudah sahaja. Dengan slogan “Kita Buat Dia, Bukan Dia Buat Kita” jom masak dengan penuh rasa semangat. Yeahhhh

Bahan-bahannya :-

– Daging 500 gram
– Bawang Putih 2 bijik size paling besar dalam labu dia.
– Bawang Holand sebijik. Memang banyak guna bawang holand supaya sedap manis.
– Cili Merah yang besar tu
– Sos cili
– sos tomato
– sos tiram
*semua ikut suka nanti nak letak banyak mana.
– Pewarna merah
– Garam
– Gula
– Sos ikan *optional

Cara-caranya :-

1. Rebus daging, biar besar macam tu dan masa rebus letak pewarna makanan (merah). Masa rebus daging aku pecahkan halia dalam 2 inci untuk hilangkan bau dia nanti. Bijak kan?

2. Lepas tu, daging dah masak kita potong dia. Cantikkan aku potong. Teruja tau mak mertua ampa bila menantu pandai potong daging. Hahaaaa.

3. Kemudian, kita goreng daging tadi. Goreng sekejap untuk bagi nampak warna gelap sikit sahaja. X payah lama sangat nanti keras aku tak tanggung jawab. Hahahaaa

IKLAN

4. Guna minyak yang sama (jimat kan) masukkan bawang putih dan bawang holand. Tumis sampai naik bau. Lepas tu letak 1 sudu kecik cili boh. Nak pedas, letak la banyak sikit. Tiada masalah.

5. Haaaa ni kita tumis cili boh tadi, lepas tu masukkan sos cili, sos tomato dan sos tiram ye kengkawan. Banyak mana nak letak? Ikut laaaa, rasa nak ada kuah lebih, letak lebih skit sos2 tadi.

IKLAN

6. Yang ni aku hampir lupa. Sebab optional sahaja. Cehhhh bahasa omputih dohhhh… Hahaha. Kalau ada sos ikan, boleh letak sikit dalam 1 sudu kecik sahaja. Kalau tiada sos ikan, tidak usah gusar dan bimbang. Tidak berdosa ye. Cuma bila letak, rasa la beza sikit kan. Nama pun “Ala Thai”.

7. Then, masukkan daging yang kita goreng tadi. Gaul sebati. Letak air rebusan daging dalam 2 sudu besar. Biarkan daging seketika. Masa ni la ko letak serbuk perasa, gula dan garam ye. Garam jangan banyak. Sebab sos tiram dan sos ikan sudah masin tu.

8. Dah rasa nak kering, masukkan cili besar ye. Aku hampir lupa cili ni tadi. Hahahahaa..

Taraaaaaa dah siap! Mudah kan? Walau tak semudah ABC, tapi boleh la kalau sapa2 baru nak belajar masak tu. Rasa dia? Kompom mabeles! Masam, manis dan pedas sikit.

Nak jadi sebahagian dari komuniti kami? Jom sertai di keluargagaderclub