Cara menyimpan makanan tentunya berbeza-beza, ada yang perlu disimpan di dalam peti sejuk atau boleh disimpan pada suhu bilik sahaja.

Pun begitu, bila ditanya tentang cara bagaimana nak simpan belacan, apa cara dan jawapan anda ye?

Bukan apa, belacan ini mempunyai bau yang kuat dan kadang-kadang sahaja digunakan.

Oleh itu, tidak hairanlah jangkawaktu belacan tersimpan di dalam peti sejuk memang agak lama.

Bayangkan seketul belacan, mungkin akan habis dimakan dalam tempuh sebulan dua hatta bertahun pun mungkin boleh terjadi.

Jadi apa kata kita baca perkongsian daripada Khaulah Alazwar mengenai petua simpan belacan yang dipraktikkan oleh nenek suaminya. Jom semak.

Suka makan belacan?
Mama suka makanan,mama memang makan je.Tapi alahan dan beberapa faktor lain. Memang tak simpan kat rumah.

Kebetulan papa tak makan belacan,makanya idok le ada belacan di rumah kami. Tapi ada jiran bagi mama belacan.Satu bungkusan besar jugak lah.

Terus teringat arwah nenek sebelah baba, beliau orang asli Melaka.
Berdarah kacukan baba dan nyonya.

Beliau sangat suka dengan belacan Melaka,kemana sahaja beliau akan bawa belacan Melaka. Belacan lain tak sedap katanya.

Cara nenek simpan belacan agak unik pada mama.

IKLAN

Nenek akan pecahkan belacan sampai hancur dan nenek sangai sehingga kering dan ringan.

Selepas itu, nenek simpan dalam botol,dan nenek gunakan serbuk belacan ini dalam semua masakan nenek.

IKLAN

Dah macam perencah secukup rasa tu dah ha.

Makanya begini lah cara mama simpan belacan.Kalau jiran tanya ada belacan, memang udah jadi serbuk dah mama bagi.

Terasa rindu dengan arwah nenek.

Sumber : Khaulah Alazwar

Boleh cuba resipi buat sambal belacan di sini

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club