Kita biasa dihidangkan dengan ayat, lelaki tugasnya keluar mencari rezeki manakala isteri pula di rumah menguruskan anak-anak dan rumah tangga. Sebenarnya dalam rumah tangga kena saling memberi dan menerima tanpa ada sebarang keluhan.

Biarpun tugas isteri dan ibu di rumah menguruskan rumah tangga dan anak-anak, namun itu tidak bermakna suami boleh lepas tangan. Kena membantu dan ‘top up’ mana yang patut. Percayalah, selain tugas sebagai ketua keluarga mencari rezeki, suami dan ayah juga perlu memberi perhatian pada rumah tangga.

Moga bermanfaat buat pasangan suami isteri dengan perkongsian dari saudara Firdaus Shakirin ini.

 

Jangan limitkan tugas suami tu, hanya keluar mencari rezeki…

Balik rumah, bagi duit pada anak bini, beli barang keperluan mereka, then cukup…kita dah boleh buat apa yg kita suka…nak kluar hujung minggu dgn kwn2, nak melepak smpai pagi di kedai mamak, nak main HP smpai lebam mata…

Alhamdulillah klu dah buat bab tu…dah kluar, dah cari rezeki, dah bwk balik “rezeki” tu utk dikongsi anak isteri…sekurang kurangnya, satu bab dah selesai…

Bab keje2 rumah? Bab mendidik anak2? Bab menjaga dan memahami hati isteri?

Bab ni pun, klu bleh, buatlah sekali…jgn letak limit atau had, “aku dah cari rezeki, aku dah bagi duit kat kau, maka kau nak apa lagi…”

IKLAN

“Apa lagi yg tak cukup?”

Bukan tak cukup, tapi ianya juga memerlukan penglibatan dan sumbangan dari kita sebagai seorang suami…percayalah, setelah balik mencari rezeki, kita masih ada kudrat utk buang sampah, kemas rumah, cuci pinggan, lipat kain dan sebagainya…

Kita juga masih ada tenaga utk ajar anak2, mendekati, bermesra dan menggauli anak2 kita…

IKLAN

Bab mendengar dan memahami isteri plak, xperlu kudrat dan tenaga, hanya perlukan masa dan telinga utk mendengar apa yg nak diluahkan dan diceritakan isteri, seterusnya memberi pandangan, pendapat serta nasihat…

Hal ini sebenarnya dah cukup utk melahirkan sebuah keluarga yg bahagia…anak2 membesar dgn baik, isteri rasa dirinya dihargai dan keluarga kita tenang serta aman drpd sebarang permasalahan…

Simple bagi yg selalu buat, tak simple dah menyusahkan bagi yg tak pernah buat atau xnak buat…

Skop seorang suami dan ayah itu luas…jgn limitkan hanya dgn keluar mencari rezeki…wallahualam…