Sekarang ni tak kira lah tengok di media sosial ke, keluar jalan-jalan pergi mana-mana ke, mesti akan nampak makanan berasaskan atau berperisakan dengan cheese. Betul tak?

Ada sesetengah orang dah naik jemu asyik-asyik cheese, itu ini pun nak letak cheese naik hairan dibuatnya! Tapi tidak bagi penggemar cheese itu sendiri tau. Kalau boleh nak rasa je semua makanan tu!

Chuollss mesti pernah jumpa sos cheesy yang selalunya orang jual bersama ayam goreng atau burger? Kepekatan sos tu sahaja pun dah boleh jadikan makanan yang kita nak beli tu automatik jadi sedap, kan?!

Selalu berangan je la kalau boleh buat sendiri kan senang, tak payah nak mencari kat kedai dah. Haaa tak payah risau, resipi dari Wan Fajulia penyelamat anda semua! Buat sendiri je sosnya, lagi jimat, dan semestinya sedap. Jom cuba!

Tak payah lah beli serbuk cheese yang dah siap tu, baik buat sendiri je, puas hati.😋

RESIPI SOS CHEESE

IKLAN

Ok ni bahan2nya

Butter 1/2 ketol
Susu cair 1/2 tin
Tpg gandum 1sudu besar, bancuh dgn ckit air
Cheese 4 keping
1sudu kecik serbuk lada hitam
Pewarna kuning
1 ketol Kuib ayam
Garam

IKLAN

Cara2nya…

Cairkan butter,pastu masukkan susu cair,tepung gaul rata,kmudian masukkan cheese,kacau lagi pastu masukkan serbuk lada hitam,kuib ayam,garam dan pewarna,kacau sebati..boleh tambah air kalo pekat.


Ok semoga berjaya

Kredit: NizSa Mi via Wan Fajulia