Tidak dinafikan anak tidak boleh tidur sebilik dengan ibu bapa malah dikatakan seawal usia sudah menjangkau lebih tiga tahun. Namun ada yang tidak sampai hati membiarkan si manja tidur di bilik berasingan atas sebab usia masih terlalu kecil.

Bagaimana pun mengasingkan bilik tidur antara mak ayah dengan anak itu memang perlu. Tapi apabila rumah yang didiami itu hanya ada satu atau dua bilik sahaja pasti ia menjadi masalah untuk berbuat demikian.

Namun masih ada cara untuk atas masalah itu, sebagaimana yang dikongsi oleh wanita ini, Wan Nur Syakira menerusi facebooknya.

Ada ibu yang bertanya seandainya mereka suami isteri masih tak mampu asingkan tempat tidur anak kerana ada dua bilik . Satu bilik tidur, satu stor.
Apa yang beliau boleh buat ?

Tak Ada Bilik ‘Extra’ Nak Asingkan Tempat Tidur Anak, Guna Panduan Ni Bantu Mak Ayah Bila Terpaksa Satu Bilik.
Jadi panduannya ialah
1.Asingkan tilam antara ibu bapa dan anak-anak. Bilik sama, tetapi compartment berbeza. Jika anak berbeza jantina, usahakan asingkan juga di dalam bilik yang sama.
2.Anak-anak pula , seorang satu selimut. Usah biasakan tidur satu selimut.
3.Jika anak ada di dalam bilik, jangan lah tukar baju di hadapan mereka. Minta mereka keluar dahulu atau tukar baju di bilik air. Keluar dengan sudah berpakaian lengkap. Berhati-hati dengan aurat ibu ayah dengan anak-anak.
4.Berjaga-jaga dengan sentuhan suami isteri, jika anak ada, jangan dipaparkan sentuhan yang menjurus kepada keintiman seksual. Begitu juga perbuatan ibu ayah mandi bersama, jangan biar diketahui anak-anak. Jika anak tiada dalam bilik, boleh lah buat apa saja.
5. Ibu ayah dan anak-anak kena amalkan ketuk pintu sebelum masuk. Jangan terjah, kerana semua berkongsi bilik yang sama untuk segala urusan peribadi.
6. Jangan sesekali melakukan hubungan suami isteri di hadapan anak-anak meskipun mereka tidur dan sebenarnya tiada sesiapa boleh melihat atau mendengar hubungan kelamin suami isteri dilakukan, ianya aurat yang perlu disembunyikan rapi. Lakukanlah ketika mereka tiada. Sebenarnya, anak dah pandai pura-pura tidur seawal umur 4 tahun, apatah lagi yang berada di sekolah rendah.
Panduan ini terpakai selagi mana kita terpaksa berkongsi bilik tidur dengan anak.
7.Andai ada ruang untuk kosongkan stor untuk jadikan bilik, saya amat galakkan begitu. Jadi, anak boleh diasingkan bilik.

Cadangan lain

Seorang sahabat Facebook saya pernah kongsikan dia lakukan begini untuk anak-anaknya. Beliau kosongkan stor dan dia dan suaminya tidur di stor dan anaknya di bilik satu lagi. Terpulang, boleh juga digunakan pendekatan beliau ini .
a) Disarankan paling kurang, setiap rumah ada 3 bilik. Satu bilik ibu bapa, satu bilik untuk adik beradik lelaki, satu bilik untuk adik beradik perempuan.
b) Andai ada 2 bilik, satu bilik untuk ibu ayah dan satu bilik lagi untuk adik beradik perempuan. Adik beradik lelaki mungkin tidur di ruang lain, ruang tamu sebagai contoh.
Rujukan :
https://muftiwp.gov.my/…/4028-al-kafi-1545-hukum-anak…
Saya titipkan doa agar diberikan ibu tadi rezeki untuk hidup berbahagia dan lebih terjaga di rumah sendiri. Minta doakan puan ini juga ya. 
Rasa tersentak dan terpempan saya bila Allah datangkan peringatan untuk bersyukur rumah saya ada lebih dari satu bilik.
Saya pun dalam proses latihan asingkan tempat tidur untuk anak sulung.
Memang bukan mudah proses ini, tetapi sesukar-sukar saya , anak saya punya bilik sendiri.
Tidak seperti mereka. Moga Allah limpah rezeki pada mereka. Amin ya Rab.

Sumber: Wan Nur Syakira

IKLAN

Tak Ada Bilik ‘Extra’ Nak Asingkan Tempat Tidur Anak, Guna Panduan Ni Bantu Mak Ayah Bila Terpaksa Satu Bilik.

Tak Ada Bilik ‘Extra’ Nak Asingkan Tempat Tidur Anak, Guna Panduan Ni Bantu Mak Ayah Bila Terpaksa Satu Bilik.

Sedar tak sedar, bulan depan dah masuk bulan Ogos tau, bulan Kemerdekaan Malaysia!

IKLAN

Sebagai rakyat yang cintakan tanah air, mesti anda ada cara tersendiri nak eskpresikan rasa cinta dan bangga menjadi Anak Malaysia kan? Betul tak?!

Ehhh jangan cakap kat sini, simpan idea anda tu dan hantarkan kepada kami dengan menyertai Virtual Himpunan Saya Anak Malaysia!

Nak tahu caranya? Senang je! Layari je laman web https://toko.ideaktiv.com/product/virtual-himpunan-saya-anak-malaysia/ , baca syarat kelayakan dan jangan lupa untuk berdaftar di sana ya!

Sebarang soalan boleh di http://www.wasap.my/60169647520

IKLAN

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club

Tak Ada Bilik ‘Extra’ Nak Asingkan Tempat Tidur Anak, Guna Panduan Ni Bantu Mak Ayah Bila Terpaksa Satu Bilik.